08-05-2012 / Martijn Baten

Facebook statistieken

Fans kunnen in hun nieuwsoverzicht de statusupdates van je Facebook bedrijfspagina verbergen. Hierdoor blijven de gebruikers wel fan van je bedrijfspagina, maar zien niet de statusupdates die geplaatst worden. Als fans de statusupdates verbergen, heeft dit een directe impact op het bereik van je commerciële activiteiten op Facebook. Facebook geeft inzage in het aantal fans die de statusupdates van je Facebook bedrijfspagina verbergen in hun nieuwsoverzicht. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit kunt zien.

Stap 1 – Ga naar Facebook Statistieken

Statistieken exporteren Facebook

Facebook noemt verborgen statusupdates ‘negatieve feedback. Om de statistieken van ‘negatieve feedback’ te bekijken moet je een Excel rapportage downloaden. Om dit te doen ga je naar de statistieken pagina van je Facebook bedrijfspagina. Kies vervolgens voor de optie ‘Gegevens downloaden’ bovenaan de pagina.

Stap 2 – Statistische gegevens exporteren

In het venster dat verschijnt kun je aangeven hoe je de statistieken wil exporteren. Selecteer hier de opties ‘Gegevens op paginaniveau’, ‘Excel (.xls)’ en het tijdsbestek waarvan je de statistieken wil exporteren. Klik op ‘Download’ om het bestand op te slaan op je computer.

Statistische gegevens exporteren van een Facebook bedrijfspagina

Stap 3 – Bekijk een overzicht van de ‘negatieve feedback’

Open het .xls bestand in Excel op je computer. Het bestand bestaat uit een groot aantal tabbladen die statistieken bevatten over je bedrijfspagina. Om de statistieken over het verbergen van statusupdates door fans te bekijken, heb je het tabblad ‘Dagelijks Gebruikers met negatieve feedback’ nodig.

Op het tabblad dat verschijnt tref je twee kolommen met gegevens. Hier zie op welke datum er in de afgelopen tijd een Facebook fan de statusupdates van je bedrijfspagina heeft verborgen. Zijn er geen getallen zichtbaar in de tweede kolom, dan is dit niet het geval.

Bijsturen door statistieken

Statistieken over het aantal fans dat statusupdates verbergt, geeft wellicht een beeld van de mate waarin fans de geplaatste content waarderen. Wordt er bijvoorbeeld op een specifieke dag door veel fans de statusupdate of de gehele bedrijfspagina verborgen, dan kan dit een negatief signaal zijn ten aanzien van de update die is geplaatst. Het met enige regelmaat bekijken van de statistieken kan waardevol zijn voor het (eventuele) bijsturen van de gekozen content strategie.