11-12-2018 / Martijn Baten

Er komt een belangrijke deadline aan voor alle beheerders van een Facebook bedrijfspagina. Vanaf 1 januari moet elke Facebook bedrijfspagina officiële goedkeuring hebben ontvangen om gratis berichten te kunnen versturen naar Messenger gebruikers. In dit artikel wordt toegelicht welke acties bedrijven op Facebook moeten ondernemen.

Belangrijke deadline op komst voor bedrijven op Facebook

Het vragen van goedkeuring aan Facebook heeft betrekking op het zogenoemde ‘subscription messaging’. Hiermee kunnen bedrijven op Facebook bijvoorbeeld nieuws of updates over productiviteit en persoonlijke (bijvoorbeeld fitness) trackers versturen naar geabonneerde personen. Deze berichten mogen niet promotioneel zijn en moeten zelf door de ontvanger op Facebook Messenger worden goedgekeurd. Berichten via subscription messaging kunnen slechts in specifieke gevallen worden verstuurd en worden gecategoriseerd als ‘standaard berichten’ vanaf het moment dat de gebruiker op het bericht reageert.

Op dit moment zorgt Facebook Messenger voor de meeste interactie onder gebruikers en bedrijven van alle social media platforms. Berichten op Messenger worden gemiddeld zo’n 70 procent geopend waarbij er in 20 procent van de gevallen wordt doorgeklikt. Ter vergelijking: slechts 15 procent van de e-mails wordt geopend, en hierin wordt slechts in 2 procent van de gevallen doorgeklikt. Het versturen van dergelijke updates via ‘subscription messaging’ is daarom van grote waarde voor veel bedrijven, en kan goed van pas komen bij het zichtbaar blijven en het onderhouden van klantrelaties.

Het aanmeldproces voor subscription messaging 
Om te zorgen dat dergelijke berichten in 2019 nog steeds gratis kunnen worden verstuurd is het voor beheerders van Facebook bedrijfspagina’s belangrijk om je hier voor 1 januari 2019 aan te melden. Om dit te doen moeten de volgende stappen worden ondernomen:

  • Ga naar: Pagina instellingen > Messenger platform > Kies voor ‘Aanvragen’ bij de Advanced Messaging Features
  • De aanmelding bevat de volgende drie vragen:
    1) Selecteer een van de volgende drie type berichten die je pagina zal versturen: nieuws, productiviteit of persoonlijke tracker;
    2) Geef aanvullende informatie, met details over de informatie en de updates die zullen worden verzonden;
    3) Geef twee voorbeelden van subscription messages die je pagina zal versturen.

Bij deze laatste vraag maken relatief veel beheerders een fout. Hierbij is het namelijk belangrijk om de volgende dingen in gedachten te houden:

  • Je aanvraag zal niet door een echt mens worden gelezen;
  • Je voorbeelden moeten passen bij het type bericht dat je eerder hebt aangevinkt. In het algemeen zal dit voor de meeste pagina’s nieuws zijn;
  • Als je aangeeft dat je nieuws updates zal versturen, zorg dan dat de voorbeelden ook daadwerkelijk nieuws updates zijn;
  • Gebruik deze cheat sheet voor een aantal voorbeelden van slechte, goede en opvallende berichtvoorbeelden.

Wat als je aanmelding niet wordt goedgekeurd?
Op het moment dat de aanmelding niet wordt goedgekeurd, is het mogelijk om herhaaldelijk een verzoek te doen. Er is namelijk geen limiet aan het aantal keer dat er voor de goedkeuring kan worden aangemeld. Daarnaast geldt deze regel slechts voor een van de zeventien verschillende type berichten die met Messenger kunnen worden verstuurd. Indien dit dus niet meer mogelijk is voor niet-promotionele berichten kan er nog altijd worden gekozen om een van de overige zestien opties te kiezen.

Wel is het raadzaam om daadwerkelijk zo snel mogelijk aan te melden voor de goedkeuring. Na 1 januari 2019 is dit namelijk niet meer mogelijk. Indien er voor dan niet is aangemeld voor de goedkeuring zal het niet meer mogelijk zijn om berichten te versturen als bedrijf via Facebook Messenger.

Meer leren over Facebook? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.