26-10-2018 / Martijn Baten
Na maanden testen introduceert Facebook een nieuw dashboard voor attributie; Facebook Attribution. Met het dashboard kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in hoe de verschillende activiteiten op Facebook presteren en bijdragen aan conversiedoelen. In dit artikel staan de belangrijkste functies en mogelijkheden van het nieuwe dashboard om de prestaties van Facebook advertenties beter te beoordelen op een rij.
Beter inzicht in advertentie-prestaties met Facebook Attribution
Attributie of toeschrijving is de term die gebruikt wordt voor het toeschrijven van een actie door een klant aan een klantcontactmoment. Zo kan een aanmelding of aankoop van een klant bijvoorbeeld worden toegeschreven aan een advertentiecampagne op Facebook of Instagram. De meeste marketing attributie tools in de markt op dit moment baseren hun inzichten alleen op geïnstalleerde cookies of de laatste klik door een gebruiker zoals Google Analytics. Dat geeft echter een beperkte weergave van de werkelijkheid, want consumenten gebruiken meerdere apparaten zoals een laptop en smartphone en zijn actief op meerdere kanalen. Zo kan een advertentiecampagne van het bedrijf ook in eerdere fase van de klantreis al impact hebben gehad, terwijl de conversie daar niet aan toegeschreven wordt.
Het dashboard brengt de data uit verschillende bronnen bij elkaar zoals uit Facebook paginastatistieken, advertentiemanager, de Facebook-pixel, app events en offline conversies. De combinatie van deze data biedt een beter beeld van de daadwerkelijke prestaties ten aanzien van het bedrijf, in tegenstelling tot alleen data over de interactie op het online sociale netwerk.
Naast het combineren van de data uit verschillende bronnen, presenteert Facebook Toeschrijvingen inzicht in het gebruik van verschillende apparaten en waar gebruikers converteren. Hiermee maakt Facebook het voor bedrijven een stuk inzichtelijker wat de impact van hun advertentiecampagnes hebben op de bedrijfsresultaten.
Facebook Attribution is gratis te gebruiken voor alle adverteerders op Facebook via deze pagina.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.