26-10-2018 / Martijn Baten

Na maanden testen introduceert Facebook een nieuw dashboard voor attributie; Facebook Attribution. Met het dashboard kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in hoe de verschillende activiteiten op Facebook presteren en bijdragen aan conversiedoelen. In dit artikel staan de belangrijkste functies en mogelijkheden van het nieuwe dashboard om de prestaties van Facebook advertenties beter te beoordelen op een rij.

Beter inzicht in advertentie-prestaties met Facebook Attribution

Attributie of toeschrijving is de term die gebruikt wordt voor het toeschrijven van een actie door een klant aan een klantcontactmoment. Zo kan een aanmelding of aankoop van een klant bijvoorbeeld worden toegeschreven aan een advertentiecampagne op Facebook of Instagram. De meeste marketing attributie tools in de markt op dit moment baseren hun inzichten alleen op geïnstalleerde cookies of de laatste klik door een gebruiker zoals Google Analytics. Dat geeft echter een beperkte weergave van de werkelijkheid, want consumenten gebruiken meerdere apparaten zoals een laptop en smartphone en zijn actief op meerdere kanalen. Zo kan een advertentiecampagne van het bedrijf ook in eerdere fase van de klantreis al impact hebben gehad, terwijl de conversie daar niet aan toegeschreven wordt.

Het nieuwe Facebook Attribution dashboard biedt een oplossing voor een betere meetbaarheid van alle marketing- en sales-inspanningen op het online sociale netwerk. Omdat Facebook geen gebruik maakt van cookies, maar van een code op de website (Facebook Pixel) van de adverteerder kan een stuk betrouwbaarder worden gemeten. Er bestaan in de praktijk verschillende toeschrijvingsmodellen (attributiemodellen), zoals de toeschrijving op basis van de laatste klik en op basis van het laatste contactmoment. Nieuw is de gegevensgestuurde toeschrijving waarmee Facebook Attribution werkt. Hiermee laat Facebook zien wat de incrementele waarde van advertenties op Facebook, Instagram en Messenger zijn in tegenstelling tot wanneer er niet zou worden geadverteerd.

Impact van Facebook activiteiten

Het dashboard brengt de data uit verschillende bronnen bij elkaar zoals uit Facebook paginastatistieken, advertentiemanager, de Facebook-pixel, app events en offline conversies. De combinatie van deze data biedt een beter beeld van de daadwerkelijke prestaties ten aanzien van het bedrijf, in tegenstelling tot alleen data over de interactie op het online sociale netwerk.

Facebook Attribution

Naast het combineren van de data uit verschillende bronnen, presenteert Facebook Toeschrijvingen inzicht in het gebruik van verschillende apparaten en waar gebruikers converteren. Hiermee maakt Facebook het voor bedrijven een stuk inzichtelijker wat de impact van hun advertentiecampagnes hebben op de bedrijfsresultaten.

Conversie op Facebook per apparaat

 

Facebook Attribution is gratis te gebruiken voor alle adverteerders op Facebook via deze pagina.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.