25-04-2012 / Ayman van Bregt

De Amerikaanse University of Massachusetts Dartmouth heeft vanuit het ‘Center for Marketing Research‘ onderzocht hoe social media gebruikt wordt bij Amerika’s snelst groeiende bedrijven (Inc. 500). In 2007 deed het Center de eerste studie waarbij bleek dat de Inc. 500 meer gebruik maakte van social media en bloggen dan de Fortune 500 (Amerika’s grootste bedrijven). Voor het eerst blijkt nu dat het bloggen minder populair is geworden. In dit onderzoek zijn 170 bedrijven uit de Inc. 500 geïnterviewd. Met een deelname van 34% van de lijst is het onderzoek statistisch gezien valide. De resultaten kunnen echter afwijken met een marge van 6% (plus en min).

Achtergrond Inc. 500-bedrijven

De respondenten uit het onderzoek komen uit 24 verschillende sectoren en hebben een jaarlijkse omzet tussen de $1.2 miljoen en $ 304,2 miljoen. 61 procent van de bedrijven is na 2005 opgericht en 66% heeft maximaal 50 medewerkers. De bedrijven uit de Inc. 500 zijn dus te typeren als succesvolle en veelbelovende MKB-bedrijven.

Resultaten onderzoek gebruik social media onder snelgroeiende bedrijven

Het onderzoek toont aan dat social media door is gedrongen in het bedrijfsleven in een enorm hoog tempo. Het zakelijk gebruik van social media binnen de Inc. 500 is veranderd in de afgelopen 12 maanden wat inhoudt dat nieuwe platformen op grote schaal omarmd zijn. De volgende platformen betreft het onder andere:

De Inc. 500-Bedrijven hebben daarentegen het bloggen, gebruik van fora, video blogs, podcasts en MySpace in mindere mate ingezet.

De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:

  • Bloggen neemt voor het eerst af.
    In 2010 had 55% een corporate weblog wat het hoogtepunt was in het onderzoek en in 2011 zakt dit naar 37%.  Veel van deze communicatie verloopt nu via Facebook en Twitter.
  • Nieuwe social media tools vervangen oudere tools.
    In 2011 is Facebook het meest gebruikte platform (74%) met LinkedIn er direct opvolgend (73%).
  • Social media tools zijn belangrijk voor de bedrijfsdoelstellingen. 90% van de respondenten geeft aan dat social media belangrijk is voor de reputatie van het bedrijf en de naamsbekendheid van het merk. 88% ziet social media als een belangrijk middel om bezoek naar de website te krijgen en 81% ziet social media ook als belangrijk sales-instrument om leads te genereren. 73% gebruikt social media ook als contactkanaal om klanten te helpen (klantenservice).
  • Monitoring via social media neemt af.
    In 2011 doet 68% van de bedrijven aan social media monitoring terwijl in 2010 70% nog wilde monitoren wat via social media gezegd werd. Het onderzoek verklaart deze daling helaas niet.

In ieder geval geeft 70% van de bedrijven aan volgend jaar meer te zullen investeren in social media activiteiten. Het volledige onderzoek met grafieken kun je hier bekijken.