01-12-2011 / Stefan Mooren

Als je aan de slag wilt met LinkedIn is het handig om een zo goed mogelijk beeld te hebben van de mensen die dit online sociale netwerk gebruiken. Deze inzichten kun je gebruiken om je doelstellingen makkelijker te realiseren. Henk-Jan Geel van Bright Mind Media heeft recente cijfers en statistieken van LinkedIn verzameld in een overzichtelijke Slideshare presentatie die onderaan dit artikel is weergegeven. De belangrijkste conclusies zijn hieronder toegelicht:

LinkedIn heeft 142.190.700 leden

Op dit moment (november 2011) heeft LinkedIn ruim 142 miljoen leden. Hiervan komt 44% uit Noord Amerika. Op de respectievelijk tweede plek is Europa het meest vertegenwoordigd (22%). In Nederland heeft LinkedIn circa drie miljoen leden waarvan het merendeel in de Randstad is gevestigd.

LinkedIn heeft meer mannelijke dan vrouwelijke  leden

Een meerderheid van 62% van de leden op LinkedIn zijn mannen ten opzichte van 38% vrouwen. Deze verdeling is overigens te vergelijken met de algemene man-vrouw verhouding in het bedrijfsleven.

Op LinkedIn zijn vooral zelfstandigen en grote organisaties actief

Qua bedrijfsgrootte is er een opvallende tweedeling zichtbaar. De grootste groep die zich op LinkedIn als bedrijf profileert, is de groep van zelfstandig ondernemers (24%). Op de tweede en derde plek staan organisaties met 1000 tot 5000 medewerkers (26%) en organisaties met meer dan 10.000 medewerkers (21%).

Zakelijke dienstverlening en technologie zijn populaire branches op LinkedIn

Niet heel verassend is de conclusie dat vooral zakelijke dienstverlening en technologie populaire branches zijn op LinkedIn. Dit hoeft uiteraard niet te betekenen dat LinkedIn niet interessant is voor mensen en bedrijven uit andere sectoren. Het kan zelfs een voordeel zijn omdat er minder sprake is van concurrentie. Verder is opvallend dat non-profit organisaties en mediabedrijven relatief laag vertegenwoordigd zijn.