04-04-2012 / Ayman van Bregt

eMarketer publiceerde afgelopen week het onderzoek ‘2012, CEO, Social Media & Leadership Survey‘ van Brandfog waarin is aangetoond dat consumenten sneller kopen van een bedrijf waarvan de hoogste baas (CEO) actief is op Twitter.

Resultaten Brandfog onderzoek onder CEO’s over social media en leiderschap

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten social media serieus nemen als communicatiekanaal en van mening zijn dat de aanwezigheid van een hooggeplaatste persoon van een bedrijf bijdraagt aan de positieve beleving van het merk. Dit kan een belangrijke reden zijn voor managers, directeuren, CEO’s en ondernemers om actief te worden op een social media platform.

Hieronder zijn enkele opvallende uitkomsten van het onderzoek op een rij gezet:

  • 78% geeft aan te geloven dat CEO-deelname leidt tot betere communicatie
  • 71% geeft aan dat CEO-deelname leidt tot een beter merkimago
  • 64% geeft aan dat CEO-deelname leidt tot meer transparantie

Behalve consumenten zijn er ook medewerkers in het onderzoek meegenomen. Hieruit  bleek dat 82% van de medewerkers hun werkgever beter vertrouwd als de top van de organisatie actief is binnen social media.
In de grafieken die hieronder zijn weergegeven, worden nog overige resultaten uit het onderzoek getoond. De rest kun je lezen in het rapport van Brandfog.

 

Aan de slag met social media als organisatie of bedrijf

Veel bedrijven zijn zoekende naar manieren om de kansen te benutten die social media kan bieden. De Nederlandse Social Media Academie biedt cursussen in de vorm van ebooks en maatwerk-trainingen en workshops voor de verschillende social media platformen. Ben je voornemens in 2012 een workshop of training te volgen op het gebied van Social Media, laat dan via onze Social Media-poll weten waar je graag meer over wilt leren!
Sinds kort biedt de Nederlandse Social Media Academie tevens een gratis whitepaper aan met 10 tips om effectiever te netwerken via LinkedIn.