15-01-2019 / Martijn Baten

De opkomst van visuele social media platformen zoals Instagram, Snapchat en TikTok hebben ervoor gezorgd dat gebruikers verwachten dat een boodschap wordt overgebracht op visuele wijze. Bedrijven en professionals die een goed verzorgd uiterlijk nastreven en optimaal zichtbaar willen zijn op social media, krijgen al snel te maken met de verschillende afmetingen voor afbeeldingen per social media platform. Elk platform hanteert eigen formaten en afmetingen en dat maakt het al snel complex en uitdagend. Dit artikel zet daarom de verschillende afmetingen van social media afbeeldingen voor 2020 op een rij.

Alle afmetingen van social media afbeeldingen voor 2020 op een rij

Inmiddels jaarlijks deelt NSMA middels een praktisch artikel de actuele afmetingen van social media afbeeldingen. Tevens deelde NSMA eerder ook al eens de verschillende videoformaten voor social media en de advertentieformaten voor Facebook. Ook in 2020 veranderen platformen de formaten en afmetingen van afbeeldingen. Het is raadzaam dus om op de hoogte te blijven en de zichtbaarheid van de zakelijke social media activiteiten te waarborgen. Hieronder staan alle afmetingen van afbeeldingen op de meest gebruikte social media platformen wereldwijd overzichtelijk op een rij:

Facebook

– Omslagafbeelding: 820 x 312 px;
– Profielfoto (ook voor bedrijfspagina’s): 180 x 180 px;
– Gedeelde afbeelding op tijdlijn: 1200 x 630 px;
– Voorvertoning van gedeelde link op tijdlijn: 1200 x 628 px;
– Uitgelichte afbeelding op tijdlijn: 1200 x 717 px;
– Omslagafbeelding evenement: 1920 x 1080 px.

LinkedIn

– Achtergrond header LinkedIn profiel: 1584 x 396 px
– Profielfoto LinkedIn profiel: 400 x 400 px
– Omslagafbeelding LinkedIn bedrijfspagina: 1536 x 768 px;
– Logo LinkedIn bedrijfspagina: 300 x 300 px;
– Hero banner LinkedIn bedrijfspagina: 1128 x 376 px;
– Gedeelde afbeelding op LinkedIn bedrijfspagina: 646 x 200 px.

YouTube

– Profielfoto kanaal: 800 x 800 px;
– Omslagafbeelding desktop: 2560 x 1440 px;
– Voorvertoning YouTube video: 1280 x 720 px.

Instagram

– Profielfoto: 110 x 110 px;
– Thumbnail van Instagram foto: 161 x 161 px;
– Instagram foto: 1080 x 1080 px;
– Instagram Stories: 1080 x 1920 px.

Twitter

– Omslagafbeelding: 1500 x 500 px;
– Profielfoto: 400 x 400 px;
– Gedeelde afbeelding op tijdlijn: 440 x 220 px.

Pinterest

– Profielfoto: 165 x 165 px;
– Voorvertoning pinboard: 222 x 150 px;
– Grootte van pin: 236 px breed.

Tumblr

– Profielfoto: 128 x 128 px;
– Geplaatste afbeelding: 500 x 750 px.

Ello

– Banner afbeelding: 2560 x 1440 px;
– Profielfoto: 360 x 360 px.

WeChat

– Profielfoto: 200 x 200 px;
– Voorvertoning artikel: 900 x 500px;
– Voorvertoning artikel thumbnail: 400 x 400 px;
– Afbeelding artikel inline: 400 px x elke afmeting.

Snapchat

– Geofilter: 1080 x 1920 px.

Weibo

– Omslagafbeelding: 920 x 300 px;
– Profielfoto: 200 x 200 px;
– Banner: 560 x 260 px;
– Instream: 120 x 120 px;
– Voorvertoning wedstrijd: 640 x 640 px.

De website makeawebsitehub.com heeft een handige infographic gemaakt met alle actuele afmetingen van alle social media afbeeldingen voor 2020. Deze infographic is onderaan het artikel opgenomen. Klik op de afbeelding voor een vergroting. Daarnaast is er ook een handige printbare gids gemaakt met daarin alle afmetingen per social media platform opgenomen.

Meer leren over social media? Meld je aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.