15-10-2012 / Stefan Mooren

LinkedIn heeft op basis van gebruikersdata onderzocht wat wereldwijd de populairste bedrijven zijn. Er is gekeken naar een enorme dataset van ruim 175 miljoen leden op LinkedIn. De acties die mensen op LinkedIn uitvoerden vormden de basis voor het ontwikkelen van een top-100. Denk hierbij aan het volgen en bekijken van bedrijfspagina’s of het zoeken naar vacatures. De hele lijst van meest populaire bedrijven is te bekijken via deze pagina. Hieronder is de top-20 op een rij gezet. Wanneer je op de link klikt, wordt je doorverwezen naar de bijbehorende bedrijfspagina op LinkedIn. Het bekijken of volgen van deze pagina’s biedt wellicht inspiratie voor het inrichten en beheren van een eigen bedrijfspagina.

20 meest populaire bedrijven

  1. Google
  2. Apple
  3. Microsoft
  4. Facebook
  5. Unilever
  6. General Electric
  7. Pepsico
  8. P&G
  9. McKinsey&Company
  10. The CocaCola Company
  11. The Walt Disney Company
  12. Nike
  13. Salesforce.com
  14. Twitter
  15. Shell
  16. Nestlé
  17. The Boston Consulting Group
  18. Ogilvy & Mather
  19. Expedia
  20. Accenture

Populairste bedrijven per beroepsgroep

LinkedIn heeft ook onderzocht wat de populairste bedrijven zijn onder bepaalde beroepsgroepen. Hieruit blijkt dat Google, Unilever en Microsoft de populairste bedrijven onder marketingprofessionals zijn. Onder financiële professionals zijn dit Deloitte, PWC en Ernst & Young. Software ontwikkelaars zijn vooral geïnteresseerd in Google, Microsoft en Facebook terwijl dit bij studenten Google, Apple en Microsoft betreft.

Populairste sectoren

Op basis van de gebruikersdata die is gebruikt voor het onderzoek, blijkt dat technologie & software, retail & consumentengoederen, zakelijke dienstverlening, olie & energie en gezondheid & farmaceutisch de meest populaire sectoren zijn.

Inzichten

Het onderzoek geeft een aantal globale inzichten die hieronder zijn omschreven:

  • Technologie is hot: Technologie en software zijn de populairste sectoren en Google staat bovenaan in verschillende categorieën;
  • Een sterk consumentenmerk is effectief, maar niet essentieel: Sterke consumentenmerken zoals CocaCola en RedBull scoren goed, maar ook zakelijke dienstverleners zoals Deloitte en BCG zijn bovenin de ranglijsten terug te vinden;
  • Groter is niet altijd beter: Grote bedrijven zijn goed aanwezig binnen de ranglijsten, maar circa 50% van de populaire bedrijven heeft minder dan 7000 medewerkers.

Infographic: Most Indemand Employers

Via Slideshare heeft LinkedIn een infographic gedeeld waarin de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn afgebeeld. Deze infographic is hieronder te bekijken:

Bron: LinkedIn Blog