
05-10-2018 / Martijn Baten
De ideale frequentie voor Facebook advertenties
Door bij de prestaties van een advertentiecampagne op Facebook aandacht te geven aan de frequentie van de advertentie, wordt duidelijk hoeveel budget er wordt besteed aan hetzelfde publiek. In de praktijk blijk dat het vaak nuttig kan zijn om een gebruiker meermaals een advertentie te laten zien, om deze beter te onthouden en er daadwerkelijk op in te gaan. Als je advertentie te vaak door hetzelfde publiek wordt gezien verliest deze echter juist in effectiviteit. Waar de grens tussen genoeg en te veel ligt is echter onduidelijk, en verschilt per advertentie.
Advertentie frequentie versus kosten per acquisitie
Om een beter beeld te krijgen van de ideale frequentie voor Facebook advertenties analyseerde Social Media Today de advertentiefrequentie van 10.000 advertenties en vergeleek deze met de gemiddelde kosten per acquisitie. Zoals te zien is in onderstaande grafiek bleken hieruit twee algemene trends. Ten eerste is te zien dat de gemiddelde kosten per acquisitie het laagst zijn voor gebruikers die een advertentie tussen de 1,8 en 4 keer zien. Hoe vaker de advertentie door een gebruiker wordt bekeken, hoe duurder het vertonen van de advertentie wordt.
Het is goed verklaarbaar dat de kosten per acquisitie toenemen naarmate de frequentie van de Facebook advertentie hoger wordt. Op het moment dat gebruikers de advertentie in hun nieuwsoverzicht blijven zien, maar hier geen verdere actie op ondernemen is dat een signaal dat de advertentie niet (meer) relevant is en het hen tegenstaat dezelfde boodschap herhaaldelijk te blijven zien.
De ideale advertentie frequentie op Facebook
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.