05-10-2018 / Martijn Baten
Voor adverteerders op Facebook is het meten van de effectiviteit een belangrijke methode om het succes te bepalen. Één van de belangrijkste meetinstrumenten is de frequentie van advertenties. Hiermee wordt inzichtelijk hoe vaak een advertentie wordt vertoond aan dezelfde gebruiker. Wanneer de frequentie van Facebook advertenties bijvoorbeeld vier is, betekent dit dat een advertentie gemiddeld vier keer per gebruiker is gezien. Maar wanneer is de frequentie van een advertentie te hoog? In dit artikel wordt de ideale frequentie voor Facebook advertenties toegelicht.

De ideale frequentie voor Facebook advertenties

Door bij de prestaties van een advertentiecampagne op Facebook aandacht te geven aan de frequentie van de advertentie, wordt duidelijk hoeveel budget er wordt besteed aan hetzelfde publiek. In de praktijk blijk dat het vaak nuttig kan zijn om een gebruiker meermaals een advertentie te laten zien, om deze beter te onthouden en er daadwerkelijk op in te gaan. Als je advertentie te vaak door hetzelfde publiek wordt gezien verliest deze echter juist in effectiviteit. Waar de grens tussen genoeg en te veel ligt is echter onduidelijk, en verschilt per advertentie.

Advertentie frequentie versus kosten per acquisitie

Om een beter beeld te krijgen van de ideale frequentie voor Facebook advertenties analyseerde Social Media Today de advertentiefrequentie van 10.000 advertenties en vergeleek deze met de gemiddelde kosten per acquisitie. Zoals te zien is in onderstaande grafiek bleken hieruit twee algemene trends. Ten eerste is te zien dat de gemiddelde kosten per acquisitie het laagst zijn voor gebruikers die een advertentie tussen de 1,8 en 4 keer zien. Hoe vaker de advertentie door een gebruiker wordt bekeken, hoe duurder het vertonen van de advertentie wordt.

Facebook advertentie frequentie

Het is goed verklaarbaar dat de kosten per acquisitie toenemen naarmate de frequentie van de Facebook advertentie hoger wordt. Op het moment dat gebruikers de advertentie in hun nieuwsoverzicht blijven zien, maar hier geen verdere actie op ondernemen is dat een signaal dat de advertentie niet (meer) relevant is en het hen tegenstaat dezelfde boodschap herhaaldelijk te blijven zien.

De ideale advertentie frequentie op Facebook      

Uit de analyse valt op te maken dat het raadzaam is om ervoor te zorgen dat de advertentie-frequentie op Facebook niet boven de vier uitkomt. Vanaf dit punt nemen over het algemeen de kosten per acquisitie toe. Het is voor adverteerders op Facebook er sowieso aangelegen om het resultaten te realiseren, met een zo laag mogelijke frequentie.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.