06-06-2011 / Ayman van Bregt

Impact van sociale media met statistiekenSociale Media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en we worden er in Nederland dagelijks mee geconfronteerd. Televisieprogramma’s, radio en kranten gebruiken het en vragen ons deel te nemen. Dit komt soms misschien geforceerd en hyperig over maar wat is nou de impact van al deze social media platformen?
Als je nog aan het overwegen bent om iets te doen binnen je bedrijf met social media denk dan nog eens goed na. Wij vinden het nadenken belangrijk omdat we regelmatig mensen spreken die er aan beginnen omdat anderen dit ook doen. Dit hoeft niet per definitie een slechte reden te zijn maar in onze optiek is het belangrijk om social media ook ondersteunend te laten zijn voor jouw organisatie en de doelstellingen en als het even kan dus ook ondersteunend aan je business.
Begin daarom eerst met nadenken over wat je zou willen bereiken. Als je een doel voor ogen hebt (wellicht meerdere) zou je kunnen bedenken of social media de oplossing zou kunnen zijn om deze doelen te bereiken of misschien dat je een probleem wilt oplossen. Wat in ieder geval belangrijk is, is of je doelgroep ook actief deelneemt op de platformen die je voor ogen hebt. De impact van social media kan in ieder geval heel groot zijn, zowel positief als negatief. Om je hier wat meer gevoel bij te geven wat social media weetjes en feiten uit onderstaande video…

  • Een gemiddelde Facebook-gebruiker is 55 minuten per dag op Facebook actief;
  • Iedere seconde maakt iemand op LinkedIn een nieuw profiel aan (LinkedIn heeft meer dan 100 miljoen leden;
  • Iedere dag komen meer dan 2 miljard mensen op YouTube om een video te bekijken;
  • Iedere dag wordt er meer dan 600 miljoen keer een zoekopdracht ingegeven bij de zoekmachine van Twitter.

Social Media 2011 (updated version):

Nu gelden deze cijfers voor het wereldwijde internet en vraag je je wellicht af, hoe zit het dan in Nederland? Daarvoor hebben we nog onderstaande video bijgesloten…

Social Media in Nederland in cijfers: