08-04-2015 / Ayman van Bregt

De impact van Twitter op winkelaankopenTwitter liet de bedrijven Milward Brown en Crimson Hexagon onderzoek doen naar het gedrag van Twitter gebruikers in relatie tot aankopen in winkels.
Deze inzichten geven handreikingen om  het aankoopgedrag van Twitter gebruikers te stimuleren.
In dit artikel staan de belangrijkste inzichten uit het onderzoek op een rij.

De impact van Twitter op aankoopgedrag en winkelaankopen van Twitter gebruikers

Het onderzoek laat zien dat Twitter gebruikers een waardevol publiek zijn voor retail ondernemingen. Zo stelt Milward Brown dat vrouwen die onlangs huishoudelijke producten kochten een groter budget besteden als ze actief zijn op Twitter.
De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:

  • Twitter-gebruikers besteden de komende zes maanden 21,7% meer budget dan kopers die niet op Twitter zitten;
  • In de afgelopen maand hebben Twitter-gebruikers twee keer meer producten aangeschaft t.o.v. niet Twitter-gebruikers;
  • Twitter-gebruikers winkelen 6,9 keer per maand online versus 4,3 keer per maand voor niet Twitter-gebruikers;
  • 49% van de Twitter-gebruikers wordt door Twitter beïnvloed voor de aanschaf van een product;
  • De Twitter-gebruikers zijn 160% meer bereid om op de hoogte te blijven van nieuws en aanbiedingen, 120% vaker actief op zoek naar aanbiedingen en 240% meer bereid om interactie te hebben met een merk.

In onderstaand overzicht van Twitter wordt inzicht geboden per fase in het aankoopproces welke impact Twitter heeft:


Meer inzichten en aanbevelingen zijn te vinden in de Twitter-blogpost ‘New shopper behavior research: Twitter’s role in the retail path to purchase‘.