De meest invloedrijke Nederlandse bedrijven op LinkedIn

De meest invloedrijke Nederlandse bedrijven op LinkedInLinkedIn publiceerde vorige maand  een overzicht van de meest invloedrijke bedrijven in de wereld op basis van de 364 miljoen wereldwijde LinkedIn gebruikers. In dit artikel staan de top 10 meest invloedrijke bedrijven in de wereld en in Nederland op een rij.

De meest invloedrijke Nederlandse bedrijven op LinkedIn

De lijst met wereldwijde -en Nederlandse bedrijven op LinkedIn zijn gebaseerd op de LinkedIn Content Marketing Score. De kern van deze score is de berekening van de unieke engagement (interactie) van een merk gedeeld door de totale publieksgroep (totale bereik) van het merk. Marketeers kunnen op deze manier ook eenvoudiger bedrijven op LinkedIn vergelijken aan de hand van de LinkedIn bedrijfspagina’s.

De financiële sector springt eruit onder de Nederlandse bedrijven op LinkedIn. Deze bedrijven investeren veel in aantrekkelijke content en goede invulling van een content marketing strategie. Ook nieuwe namen met een succesvolle LinkedIn bedrijfspagina zijn doorgedrongen tot de top 10.

De top 10 van meest invloedrijke Nederlandse bedrijven op LinkedIn wordt net als vorig jaar aangevoerd door Shell waarbij nieuw in de top 3 KLM (vorig jaar op de 4e plaats) en ABN AMRO (vorig jaar op de 8e plaats) zijn. Nieuw in de top 10 zijn Booking.com, Deloitte, Heineken en Pon Automotive. Uit de top 10 zijn dit jaar LeasePlan, KPN en Randstad verdwenen. De Nederlandse top 10 van bedrijven op LinkedIn met de meest succesvolle LinkedIn bedrijfspagina’s in 2015 is achtereenvolgens:

  1. Shell (vorig jaar plaats 1);
  2. KLM (vorig jaar plaats 4);
  3. ABN AMRO Bank N.V. (vorig jaar plaats 8);
  4. Philips (vorig jaar plaats 2);
  5. ING Nederland (vorig jaar plaats 7);
  6. Rabobank (vorig jaar plaats 3);
  7. Booking.com;
  8. Pon Automotive;
  9. Heineken;
  10. Deloitte.

De bedrijven in de top 10 onderscheiden zich op de LinkedIn bedrijfspagina met name door een evenwichtige mix van bereik, frequentie en eigen betrokkenheid om engagement op LinkedIn te boosten. De medewerkers van deze bedrijven zijn ook regelmatig actief in het delen van content in het eigen netwerk waardoor het bereik en engagement nog groter is voor de organisatie. Op basis van de wereldwijde analyse zijn de volgende inzichten tot stand gekomen:

  • 99% van de meest invloedrijke merken wereldwijd laat hun medewerkers bedrijfscontent delen in hun eigen netwerk;
  • 97% van deze merken laat medewerkers zelf een bijdrage leveren aan de inspanningen voor content;
  • 99% van deze merken deelt regelmatig een update op hun LinkedIn Company Page;
  • 73% van deze merken gebruikt Sponsored Updates;
  • Gemiddeld plaatsen zij zo’n 12,6 updates per week.

De meest succesvolle bedrijven op LinkedIn wereldwijd zijn opgenomen in de onderstaande LinkedIn slideshare-presentatie: