09-01-2013 / Ayman van Bregt

De meest populaire grote bedrijven op Twitter in 2012

Het Amerikaanse bedrijf Topsy heeft een overzicht gepubliceerd van de meest succesvolle grote bedrijven op Twitter in 2012. Topsy is leverancier van tools om inzichten te verkrijgen uit social media. In het overzicht komen grote Amerikaanse bedrijven uit de volgende sectoren voor: media & entertainment, finance, retail, telecommunicatie, fast food restaurants (quick service), fitness bedrijven, automerken, non profit organisaties, alcoholische drankmerken,  reisorganisaties, technologiebedrijven en consumentenproducten.

Topsy-aanpak meest succesvolle grote bedrijven in 2012

Topsy heeft er naar gestreefd een jaaroverzicht te maken van de meest succesvolle (en vaak grote) bedrijven in 2012 op basis van de bovengenoemde sectoren. Per sector is er een visueel overzicht gemaakt (zie de afbeelding bovenaan het artikel) met voor ieder merk de Twitter-interactie (mentions) en de ‘Topsy Social Sentiment Score’. Deze sentiments-score kwam tot stand aan de hand van een dagelijkse analyse van 200 miljoen Engelstalige tweets. Deze tweets werden geanalyseerd op positief sentiment (100 punten), neutraal sentiment (50 punten) en negatief sentiment (0 punten).

De meest succesvolle grote bedrijven op Twitter in 2012

Hieronder is per categorie de top 3 weergegeven op basis van de sentiment-score van Topsy. Het volledige overzicht van alle bedrijven in het ‘zakelijke jaaroverzicht van Topsy’ kun je vinden in het artikel ‘2012: Year on Twitter for businesses‘.

  • Media & Entertainment: Disney, Discovery en HBO;
  • Finance: American Express, Visa en MasterCard;
  • Retail: BestBuy, Lowes en Costco;
  • Telecommunicatie: Boost Mobile, AT&T en CenturyLink;
  • Fast food restaurants (quick service); Starbucks, Sonic en Chipotle;
  • Fitness bedrijven: 24 hour Fitness, Zumba en Equinox;
  • Automerken: Scion, Acura en Audi;
  • Non profit organisaties: United Way, Charity :Water en World Vision;
  • Alcoholische drankmerken: Natural Light, Bud Light en Guinness;
  • Reisorganisaties: Virgin America, Travelocity en Expedia;
  • Technologiebedrijven: eBay, Amazon en HTC;
  • Consumentenproducten: Covergirl, L’Oreal en Pillsbury.

 

Twitter Tip om zelf succesvol te worden als bedrijf, merk of organisatie

Als je werkt voor een bedrijf, merk of organisaties uit één van de bovenstaande sectoren kun je leren van de voorbeelden die worden genoemd in het overzicht van Topsy. Door de Twitter-accounts te bekijken kun je mogelijk voorbeelden vinden die kunnen dienen als inspiratie voor het verbeteren van de zakelijke Twitter activiteiten van jouw bedrijf, merk of organisatie.