08-01-2014 / Ayman van Bregt

De meeste retweets komen na enkele urenHet Amerikaanse bedrijf Trackmaven heeft onderzoek gedaan naar hoe zakelijke gebruikers op Twitter beter zichtbaar kunnen worden doordat tweets worden geretweet. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste retweets pas enkele uren na het plaatsen van een tweet volgen. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten van het onderzoek op een rij.

De meeste retweets komen na enkele uren

TrackMaven onderzocht bijna 1500 Twitter-accounts met gemiddeld meer dan 1000 volgers per Twitter-account. In het Trackmaven-onderzoek werd de structuur van een tweet, het moment van publiceren en het effect op retweets onder andere onderzocht. De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:

  • De meest actieve dagen op Twitter zijn maandag tot en met vrijdag waarbij de meeste activiteit plaatsvindt op dinsdag, woensdag en donderdag.
  • De meest actieve momenten op de dag, op basis van Eastern Time (EST), om tweets te plaatsen is tussen 12.00 en 13.00 uur, het moment waarop de meeste Twitter-gebruikers lunchen. De Nederlandse tijd voor dit moment is tussen 6.00 en 7.00 uur overigens. Het is aannemelijk dat in Nederland ook rond lunchtijd meer tweets geplaatst worden.
  • Het delen van tweets van anderen (retweets) gebeurt echter duidelijk op een ander moment dan rond de lunch. De meeste Twitter-gebruikers retweeten in de avonduren (tussen 22.00 en 23.00 uur) en op zondag tweets van anderen.
  • Hashtags zijn zinvol om te gebruiken, verhogen de kans om meer geretweet te worden, en leiden tot meer retweets.
  • Tweets met afbeeldingen worden meer geretweet dan tweets zonder een afbeelding en leiden dus ook tot meer retweets.

De resultaten van het Trackmaven-onderzoek met grafieken is hier te vinden.

Bron afbeelding: Trackmaven.com