18-03-2012 / Ayman van Bregt

De ROI van social media en daarmee de waarde van de investering in een platform als Facebook en Twitter is vaak een onderwerp van discussie binnen bedrijven. Imbue Marketing onderzocht de waarde van volgers op sociale media platformen. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in onderstaande infographic.

Inzichten onderzoek waarde van social media volgers

De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn:

  • 47 procent van de volgers op social media is meer bereid om iets te kopen van een merk die ze volgen op Twitter of fan van zijn op Facebook (‘liken’);
  • 63 procent van de bedrijven zeggen dat social media een effectieve bijdrage levert aan hun marketing;
  • Content die gedeeld wordt op Facebook (share) heeft een waarde van $14;
  • Een Facebook ‘like’ heeft een waarde van $8;
  • Een tweet op Twitter over een merk isheeft een waarde van $5;
  • Een nieuwe volger op Twitter is $2 waard;
  • Facebook fans zijn goedkoper te werven met een campagne op basis van de gemiddelde kosten per like ($1.07) ten opzichte van de kosten per klik (CPC);
  • De kosten om een volger op Twitter te werven zijn ongeveer $2.50-4.00.

Bovenstaande bedragen zijn met name gebaseerd op het onderzoek ‘Social Media Action Value‘ van Chompon.