Een Facebook fanpagina maken, maar welke?

Wie op Facebook een pagina voor zjin/haar bedrijf , organisatie of merk wil opstarten, krijgt de keuze uit een aantal verschillende categorieën waaruit gekozen moet worden. Een bedrijfspagina richt zich specifiek op bedrijven maar Facebook pagina’s worden vaak ook fanpagina genoemd maar heb je als bedrijf fans? Sommige wel natuurlijk (Apple bijv.) maar veel bedrijven niet dus welke keuze moet je nu maken? Alle opties voor een pagina op Facebook worden hieronder toegelicht om je te helpen in het maken van je keuze om als bedrijf/organisatie/merk meer zichtbaar te worden op Facebook.

Lokaal bedrijf of lokale plaats

Een lokaal bedrijf of lokale plaats betreft een fysiek bedrijf met een pand. Klanten van het bedrijf kunnen het pand bezoeken zonder afspraak en er is 1 vestiging.
Wanneer je voor deze categorie kiest, kun je aangeven wat voor type bedrijf het is. Dit is bepalend voor de informatie die je later op de ‘Info’ pagina van je bedrijfspagina kunt zetten. Zo kun je op de bedrijfspagina van een café informatie kwijt over de voedselstijlen (type keukens), dresscode en betaalmogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn weer anders bij een fanpagina voor bijv. een autodealer of een boekenwinkel.

 

Bedrijf, organisatie of instelling

Een bedrijf, organisatie of instelling betreft een grotere organisatie met vaak meerdere vestigingen. Het bezoekadres is minder van belang omdat mensen vaak op afspraak komen. De openingstijden zijn dan ook minder relevant.
Ook kun je hier aangeven tot welke categorie jouw bedrijf hoort.
Op de ‘Info’ pagina is veel ruimte voor een omschrijving, visie en informatie over het bedrijf, de organisatie of de instelling.

 

Merk of product

Een merk of product-categorie richt zich zoals de titel zegt specifiek op merken of producten (en soms ook productcategorieën). Bij deze categorie kun je aangeven om welke soort product of merk het gaat.
Op de ‘Info’ pagina is veel ruimte voor uitleg over het product of merk en kun je aangeven welke onderscheidingen het merk of product heeft behaald.

 

Artiest, band of een bekend persoon

Ben je een artiest, band of bekende persoon,
dan kun je deze categorie gebruiken. Onder deze categorie vallen o.a. schrijvers, sporters, acteurs, chef-koks en politici.
Op de ‘Info’ pagina is veel ruimte voor een biografie, onderscheidingen en interesses.

 

Amusement

Ben je als bedrijf/organisatie bezig met amusement
of ben je leverancier van amusement, dan kun je deze categorie gebruiken. Onder Amusement vallen o.a. TV programma’s, radiozenders, tijdschriften, magazines en bioscopen.
De ‘Info’ pagina’s lopen bij deze categorie zeer uiteen. Bij een pagina voor een TV programma kun je veel informatie zoals het genre, uitzendschema, samenvatting en regisseur kwijt.
Bij een pagina voor een Bioscoop kun je dan weer meer informatie kwijt over de locatie en openingstijden.

 

Community

Een community is de meest brede categorie van alle keuzes. Je kunt bijvoorbeeld een community aanmaken rondom een bepaald thema, actie of groep.
Op de community kunnen mensen samenkomen die zich verbonden willen voelen met een onderwerp. Het betreft dan ook niet een bedrijf of organisatie.
De ‘Info’ pagina van de community is vrij generiek en je kunt er korte informatie kwijt over de community.

Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan met Facebook en een dialoog met je klanten op te starten of wellicht nieuwe klanten te vinden dankzij Facebook? Facebook kan je als merk meer zichtbaar maken en bijdragen aan de merkbeleving.