Facebook advertenties veranderen vanaf April 2014

Facebook

Facebook wijzigt per april 2014 de advertentiemogelijkheden op het online sociale netwerk. De belangrijkste verandering is het verdwijnen van de ‘gesponsorde verslagen’. Hiermee wil Facebook het aanbod aan advertenties vereenvoudigen. De wijzigingen in het advertentiebeleid van Facebook werden bekend via de ‘Platform Roadmap‘ voor ontwikkelaars.

Facebook advertenties vanaf April versimpeld

Gesponsorde verslagen zijn een vorm van advertenties op Facebook waarmee acties van gebruikers worden gebruikt door bedrijven om in het nieuwsoverzicht te adverteren. Zo worden bijvoorbeeld vrienden die fan van een Facebook bedrijfspagina zijn geworden of hebben gereageerd op een update van het bedrijf worden gebruikt om naast het logo van het bedrijf zichtbaar te zijn in de advertentie (gesponsord verslag) op Facebook. Deze vorm van adverteren heeft veel kritiek gekregen van Facebook gebruikers. Mogelijk is dit mede de reden geweest voor Facebook om gesponsorde verslagen te laten verdwijnen.

Hoewel gesponsorde verslagen op Facebook gaan verdwijnen, verandert er niet heel veel voor adverteerders. Vanaf april zullen namelijk alle advertenties op Facebook automatisch een sociale context krijgen waar dat mogelijk is. Hiermee versimpelt Facebook het aanbod aan advertenties waardoor het eenvoudiger wordt een campagne te starten. In onderstaande afbeelding is deze verandering te zien:

Facebook advertenties

Veranderingen in targeting van Facebook advertenties

Naast de veranderingen aan de advertentiemogelijkheden op Facebook zijn er ook aanpassingen aan de ‘targeting’ opties voor advertenties. Het instellen van advertenties kan vanaf april in vier hoofdgebieden: locatie, demografische kenmerken, interesse en gedrag. Het instellen van advertenties voor interesses wordt versimpeld waardoor verschillende varianten van dezelfde interesse onder één noemer zullen worden ondergebracht. Op het vlak van geografische targeting zal het mogelijk zijn om bepaalde locaties uit te sluiten in advertentiecampagnes. Het adverteren op demografische kenmerken wordt uitgebreid met opties om te adverteren op werkgever, opleiding en functienaam evenals relatiestatus en levensgebeurtenissen die gebruikers hebben toegevoegd aan hun Facebook profiel.