01-03-2012 / Martijn Baten

De nieuwe Facebook bedrijfspagina'sFacebook komt met een uitgebreide update voor bedrijfspagina’s. Sinds deze week is het mogelijk om je Facebook bedrijfspagina aan te passen naar een nieuw ontwerp dat lijkt op Timeline. Vanaf 30 maart wordt de nieuwe lay-out voor Facebook bedrijfspagina’s verplicht. In dit artikel behandelen we de belangrijkste veranderingen en de mogelijkheid om de nieuwe lay-out te activeren.

De nieuwe mogelijkheden voor Facebook bedrijfspagina’s

De nieuwe Facebook bedrijfspagina’s brengen een aantal nieuwe functies en mogelijkheden met zich mee. Het uiterlijk is sterk te vergelijken met de Timeline voor je persoonlijke profiel. Een aantal functies hiervan zijn ook terug te vinden op de bedrijfspagina’s

Nieuw is de omslagfoto die prominent bovenaan je bedrijfspagina komt te staan. Zelf kun je een afbeelding uploaden naar Facebook en deze gebruiken of kiezen uit een eerder geplaatste afbeelding. Ook nieuw is het menu van de bedrijfspagina waarbij mensen via een grote knop door kunnen klikken naar bijvoorbeeld foto’s of het aantal ‘vind ik leuks’ bekijken.

Een omslagfoto op je Facebook bedrijfspagina

Bovenaan de tijdslijn van al je geplaatste statusupdates kun je een bericht ‘markeren’. Dit bericht zal een week lang bovenaan je pagina te zien zijn zodat bezoekers van je bedrijfspagina dit sneller opvalt en meer aandacht krijgt.

Markeer een bericht op je Facebook bedrijfspagina

In het administratiepanel kun je als beheerder van een bedrijfspagina allerlei relevante informatie vinden over je pagina. Zo kun je er in een overzicht de meldingen over je bedrijfspagina zien, net als je nieuwe fans en een kort overzicht met de statistieken over je pagina. Via het administratiepanel kun je eenvoudig doorklikken naar een totaal overzicht van de genoemde onderdelen.

Administratiepanel op een Facebook bedrijfspagina

Bekijk een voorbeeld van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s

Facebook biedt je de mogelijkheid om, voordat je jouw bijgewerkte bedrijfspagina publiceert, deze eerst als voorbeeld te bekijken. Om dit te doen ga je in je webbrowser naar: facebook.com/pages/status/. Hier kun je voor de bedrijfspagina’s die je beheert een voorbeeld bekijken door op ‘Voorbeeld inschakelen’ te klikken.

Voordat je de bijgewerkte Facebook bedrijfspagina publiceert, kun je de nieuwe elementen op de pagina goed bekijken en waar nodig informatie toevoegen of verwijderen. Tot het moment dat je de nieuwe pagina publiceert, zien anderen gewoon je oude ontwerp. Zelf kun je als beheerder deze ook blijven bekijken en gebruiken.

Bekijk een voorbeeld van de nieuwe Facebook bedrijfspagina's

Voorbeelden en video

Op zoek naar voorbeelden van andere bedrijfspagina’s? Via facebook.com/about/pages/ kun je onderaan de pagina een aantal bedrijfspagina’s bekijken die al gebruik maken van de nieuwe lay-out. In onderstaande video van Facebook krijg je een korte indruk van de mogelijkheden en lay-out van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s.

Op de hoogte blijven met de NSMA

De Nederlandse Social Media Academie zal na de overgang op 30 maart het cursusmateriaal aanpassen naar de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s. Via tips en tricks op deze site houden we je in elk geval op de hoogte van de mogelijkheden van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s.