
29-12-2017 / Martijn Baten
Bedrijven en personen die Facebook gebruikers expliciet vragen om een bericht te liken, te delen of om vrienden te taggen in de reacties worden vanaf nu benadeeld in hun zichtbaarheid binnen het nieuwsoverzicht. Het online sociale netwerk gaat machine learning inzetten om verschillende vormen van zogenoemde ‘engagement bait’ tegen te gaan. In dit artikel wordt toegelicht welke maatregelen er precies worden genomen.
Facebook bestraft het bedelen om interactie
Facebook heeft duizenden berichten op het eigen platform geanalyseerd en gecategoriseerd om daarmee een machine learning model te kunnen bouwen dat verschillende types van ‘engagement bait’ tegen kan gaan. Hierbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld berichten waarbij personen worden gevraagd om het bericht verder te delen om zo te kunnen deelnemen aan een winactie. Of berichten die expliciet vragen om bijvoorbeeld vrienden te taggen of een hartje achter te laten om op een optie te stemmen. Door middel van dit nieuwe model hoopt Facebook authentieke interactie beter te kunnen bevorderen, en sensationele of misleidende berichten te verminderen.
De nieuwe maatregel zal de komende weken langzaam worden uitgerold. Hiermee kunnen Facebook bedrijfspagina’s zich aanpassen op de veranderingen. Facebook geeft aan dat berichten die vragen om advies, aanbevelingen of hulp, zoals een zoektocht naar een vermist kind, niet zullen worden tegengewerkt door de update.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.