Facebook gaat informatie van bedrijfspagina’s verwijderen

Facebook kondigt in een nieuwe update aan dat vanaf augustus verschillende velden om informatie over het bedrijf te delen op bedrijfspagina’s, verwijderd worden. Hiermee wil Facebook bedrijven erop attenderen om deze informatie een andere plek op de bedrijfspagina te geven.

Facebook gaat informatie van bedrijfspagina’s verwijderen

Zoals in het onderstaand voorbeeld is te zien worden de volgende velden op het informatie-tabblad (onder de blauwe balk) per augustus uit de paginaomschrijving verwijderd (afhankelijk van het type Facebook bedrijfspagina):

  • Oprichtingsdatum;
  • Missie;
  • Bedrijfsprofiel;
  • Biografie;
  • Persoonlijke associaties;
  • Persoonlijke interesse.

Dit staat haaks op de focus die Facebook in de meeste gevallen heeft om juist door meer informatie, gebruikers gerichter te matchen aan de pagina’s en informatie. Een andere reden kan worden gezocht in het verwijderen van onnodige informatie en gegevens binnen Facebook. Een mogelijke verklaring waarom Facebook de velden gaat verwijderen uit het informatie-tabblad op bedrijfspagina’s, is dat deze gegevens in de praktijk weinig worden geraadpleegd door gebruikers. Sinds verschillende dataschandalen ligt het online sociale netwerk onder een vergrootglas op dat gebied.

De relevantie van de informatievelden die ingevuld kunnen worden op Facebook bedrijfspagina’s is door het bedrijf zelf te bepalen. Is het belangrijk dat gebruikers de persoonlijke interesses kunnen zien op de bedrijfspagina? Voegt een biografie echt iets toe? Of zijn deze onderdelen een manier om de pagina te beschrijven? Als er op de pagina beschreven staat wat het bedrijf doet, dan voegt de informatie in de velden ‘missie’, ‘bedrijfsprofiel’ en ‘biografie’ weinig toe. Het viel Facebook op dat de meeste bedrijven informatie knippen of plakken vanaf hun website of onduidelijke beschrijvingen gaven. Daarnaast zullen de velden ‘aansluiting’ en ‘persoonlijke interesses’ ook geen relevantie informatie toevoegen.

De update die Facebook gaat doorvoeren is voor bedrijven een goed moment om de overweging te maken welke informatie belangrijk is om weer te geven op een bedrijfspagina. De aangekondigde veranderingen zullen per augustus in werking treden.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.