13-09-2013 / Martijn Baten
Facebook hashtags hebben geen effect op statusupdates in relatie tot een groter viraal bereik. Een recent onderzoek door de Facebook dienst EdgeRank Checker laat zien dat updates met hashtags een minder groot bereik hebben, en daarmee minder effect, dan updates zonder Facebook hashtags. EdgeRank Checker onderzocht meer dan 500 Facebook bedrijfspagina’s in de maand juli om te zien welke hashtags er worden gebruikt. In totaal werden 35.000 statusupdates geanalyseerdm waarvan tenminste 6.000 updates Facebook hashtags bevatte.
Facebook hashtags zorgen voor minder bereik en interactie
De hypothese als vertrekpunt van het onderzoek was voor EdgeRank Checker om te onderzoeken in welke mate gebruikers klikken op een Facebook hashtag in een update in het nieuwsoverzicht om andere content te bekijken. Bij de introductie van Facebook hashtags was de verwachting voor bedrijfspagina’s dat door gebruik te maken van populaire hashtags er extra aandacht getrokken kon worden van andere Facebook-gebruikers.
Op basis van het onderzoek is echter iets anders te concluderen. Het onderzoek laat zien dat hashtags een kleine impact hebben op het virale bereik van statusupdates. Specifieker, het gebruik van hashtags zorgde in het onderzoek voor een afname in de interactie door fans ongeacht de grote van het aantal fans dat aan de bedrijfspagina verbonden was. Onderstaande grafieken laat het verschil in virale bereik en interactie (engagement) zien tussen statusupdates met hashtags en updates zonder.
Facebook reageert: focus op kwalitatieve content
Facebook heeft de website The Next Web een reactie gegeven op de inzichten uit het onderzoek. Het online sociale netwerk laat weten dat hashtags niet door alle gebruikers op een relevante manier gebruikt worden. Hierdoor doet Facebook op dit moment aanpassingen om de gebruikerservaring te optimaliseren. Bedrijfspagina’s moeten daarnaast niet verwachten dat het gebruik van irrelevante hashtags ervoor zorgt dat updates een groter bereik krijgen. Facebook adviseert te focussen op de relevantie en kwaliteit van updates. De volledige reactie van Facebook staat hieronder:
“When we introduce a new product at Facebook, we focus on getting the user experience right; hashtags are no different. Since they are prone to abuse from, for instance, meme Pages, we’ve been focused on fine tuning the ranking algorithms before we surface them more prominently to people.
Pages should not expect to get increased distribution simply by sticking irrelevant hashtags in their posts. The best thing for Pages (that want increased distribution) to do is focus on posting relevant, high quality-content – hashtags or not. Quality, not hashtags, is what our News Feed algorithms look for so that Pages can increase their reach.”
Meer over Facebook hashtags
Facebook hashtags zijn recentelijk geïntroduceerd in navolging op het gebruik van hashtags binnen Twitter, Tumblr en Instagram. In onderstaande artikelen is meer te lezen over Facebook hashtags: