06-09-2013 / Martijn Baten

Aanpassingen Facebook gegevensbeleid

Een groot deel van de algemene voorwaarden van Facebook zijn herschreven. Hiermee wil Facebook het duidelijker maken voor gebruikers hoe het online sociale netwerk met gegevens van gebruikers omgaat. Zo wil Facebook vanaf nu afbeeldingen opnemen in een database voor gezichtsherkenning om gebruikers sneller te kunnen herkennen. Met behulp van deze database zou Facebook bijvoorbeeld suggesties kunnen geven bij het ’taggen’ van vrienden in foto’s.

Gezichtsherkenning op Facebook

Een ontwikkelde technologie door Facebook vergelijkt gezichten van geplaatste foto’s met eerdere foto’s op het online sociale netwerk. Doordat een verzameling met foto’s wordt bijgehouden kunnen gebruikers sneller en eenvoudiger personen taggen in afbeeldingen. Volgens Facebook zelf zorgt de nieuwe technologie ervoor dat er betere controle is op informatie die over je wordt gedeeld. Voor gebruikers zou het gemakkelijker moeten worden om een melding te krijgen van foto’s waarin zij voorkomen.

Externe Facebook applicaties blijven beschikken over gegevens

Een andere verandering die met de aanpassingen van de voorwaarden komt, is dat externe applicaties die gekoppeld worden aan Facebook, ook na verwijdering van deze applicaties, over informatie van gebruikers kunnen beschikken. Niet alleen naam, foto’s en ingevulde gegevens van gebruikers kunnen worden gebruikt. Ook technische informatie zoals een telefoonnummer of ip-adres kunnen vanaf nu worden opgeslagen.

Woorden in statusupdates gebruikt voor gerichte advertenties

De toelichting op advertenties binnen het online sociale netwerk kent ook een grote verandering.  In de voorwaarden maakt het online sociale netwerk duidelijk dat ook inhoud van statusupdates gebruikt worden voor gerichte advertenties. Dat wil zeggen dat naast locatie, leeftijd, werk en likes van gebruikers, ook woorden in statusupdates gebruikt worden om gericht advertenties te tonen.

Facebook informeert gebruikers via e-mailbericht

Facebook heeft een e-mailbericht gestuurd naar alle gebruikers om hen te informeren over de veranderingen aan de algemene voorwaarden. Hieronder is het mailbericht weergegeven:

Facebook doet aanpassing aan gegevensbeleid