Facebook Messenger Platform voor zakelijk gebruik geïntroduceerd

Facebook Messenger Platform geïntroduceerd

Facebook heeft het Messenger Platform geïntroduceerd. Hiermee kunnen ontwikkelaars en bedrijven bots ontwikkelen voor Messenger waarmee klanten automatisch geïnformeerd en geholpen kunnen worden. Het Messenger Platform werd aangekondigd tijdens de F8 bijeenkomst voor ontwikkelaars. In dit artikel staan de belangrijkste details over het Facebook Messenger Platform op een rij.

Facebook Messenger Platform voor zakelijk gebruik geïntroduceerd

Elke maand maken meer dan 900 miljoen mensen gebruik van Facebook Messenger om te communiceren met vrienden en familie. Daarnaast gebruiken inmiddels meer dan 50 miljoen bedrijven Facebook Messenger om met hun klanten te communiceren. Met het nieuwe Messenger Platform wil Facebook bedrijven verder ondersteunen in het bieden van toegevoegde waarde via de chatdienst.

Facebook Messenger

Eén van de eerste zichtbare uitingen van het Messenger Platform zijn Messenger bots.  Bots kunnen geautomatiseerde chatgesprekken voeren binnen Facebook Messenger om gebruikers automatisch van informatie te voorzien zoals een update van het weer, verkeer of het laatste nieuws. Ook is het mogelijk om met bots gepersonaliseerde dienstverlening zoals het boeken van een hotel, assistentie bij het kiezen van de juiste kleding, het ontvangen van een factuur na aankoop, verzendnotificaties, etcetera te krijgen. Eén van de eerste organisaties die Messenger bots gebruiken zijn CNN en 1800 Flowers. Voorbeelden van deze bots-toepassingen zijn te zien in onderstaande video’s:

 

Messenger bots maken gebruik van de nieuwe Send/Receive API. Deze nieuwe API zorgt ervoor dat niet alleen automatisch tekst verstuurd en ontvangen kan worden, maar ook afbeeldingen en interactieve elementen zoals call-to-actions. Ontwikkelaars kunnen via een eigen welkomstpagina in Facebook Messenger gebruikers duidelijk maken welke functies er beschikbaar zijn.

Met de introductie van het Messenger Platform lanceert Facebook nieuwe mogelijkheden waarmee bedrijven de aandacht kunnen vestigen op hun Messenger activiteiten. Er zijn plugins voor websites, gebruikersnamen en Messenger codes om snel een chatgesprek te starten en betere zoekmogelijkheden binnen de Facebook Messenger app. Daarnaast kunnen vanuit Facebook advertenties direct gesprekken gestart worden.

Vanaf nu kunnen ontwikkelaars en bedrijven aan de slag met het ontwikkelen van toepassingen voor Facebook Messenger. Onderstaande video geeft een overzicht van de verschillende toepassingen die het Messenger Platform kan bieden:

Afbeelding: newsroom.fb.com