24-04-2015 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Facebook voert nieuwe aanpassingen door aan het nieuwsoverzicht die meer balans moeten brengen in updates van personen en bedrijfspagina’s. De aanpassingen kunnen leiden tot een lager bereik en minder doorverwijzend verkeer. Omdat zowel bedrijven als personen dagelijks in toenemende mate content delen op Facebook, wordt het Facebook nieuwsoverzicht continu geoptimaliseerd om het zo relevant mogelijk te houden voor gebruikers.

Facebook nieuwsoverzicht brengt balans in updates van personen en bedrijfspagina’s

Facebook vraagt gebruikers regelmatig om hun ervaringen en gewenste verbeteringen voor het Facebook nieuwsoverzicht. Op basis hiervan voert Facebook continue aanpassingen door, zodat de startpagina voor gebruikers relevant blijft. Vanaf deze week worden drie aanpassingen doorgevoerd aan het Facebook nieuwsoverzicht:

Minder updates over likes en reacties door vrienden

Op basis van de feedback die Facebook van gebruikers heeft gekregen, worden vanaf nu minder updates getoond in het Facebook nieuwsoverzicht wanneer een van je vrienden een bericht heeft geliked of hierop heeft gereageerd. Facebook geeft aan dat het mogelijk zelfs niet meer voorkomt dat je dit type updates nog ziet in het Facebook nieuwsoverzicht. Met deze aanpassingen wil Facebook dat de focus blijft op berichten die vrienden en bedrijfspagina’s hebben geplaatst.

Aanpassingen aan Facebook nieuwsoverzicht

Meer berichten van dezelfde afzenders wanneer nodig  

Gebruikers die niet veel nieuwe content beschikbaar hebben om te zien, zullen vanaf nu meer te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht. Voorheen zorgde Facebook ervoor dat gebruikers niet te vaak berichten te zien krijgen van dezelfde afzender. Vanaf nu gaat Facebook hier minder strikt mee om. Wanneer gebruikers geen nieuwe berichten meer uit het vrienden-netwerk (of van bedrijfspagina’s) te bekijken hebben in hun Facebook nieuwsoverzicht, dan worden er vanaf nu extra berichten getoond van dezelfde afzenders.

Updates van belangrijke vrienden en bedrijfspagina bovenaan 

De laatste aanpassing doet Facebook voor gebruikers die bang zijn om belangrijke berichten te missen in hun nieuwsoverzicht.  Facebook plaatst updates van vrienden met wie je veel affiniteit hebt op het online social netwerk vanaf nu automatisch bovenaan in het nieuwsoverzicht zodat je deze direct ziet. Heb je als gebruiker veel interactie met een Facebook bedrijfspagina, dan zie je deze updates ook hoger. Met deze aanpassing probeert Facebook de juiste verhouding aan berichten te tonen voor elke individuele gebruiker. Voor Facebook bedrijfspagina’s betekent deze aanpassing dat betrokken fans van de pagina vaker en sneller updates te zien krijgen. Hierdoor kan het bereik van berichten in sommige gevallen afnemen of juist toenemen.