Facebook nieuwsoverzicht focust op kwalitatieve content

Facebook nieuwsoverzicht

Het Facebook nieuwsoverzicht is aangepast om kwalitatief betere content meer zichtbaar te maken voor gebruikers. Een update van het algoritme dat het Facebook nieuwsoverzicht samenstelt, EdgeRank, zorgt ervoor dat gebruikers meer nieuwsartikelen te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht, voornamelijk via mobiel. In dit artikel zijn de recente veranderingen beschreven.

Kwalitatief betere content meer getoond in Facebook nieuwsoverzicht

Content en updates gedeeld op Facebook waarop vrienden reageren zullen sneller bovenaan het nieuwsoverzicht verschijnen. Op deze manier wil Facebook meer conversaties stimuleren rond de kwalitatieve content die op het online sociale netwerk wordt gedeeld. Een nadeel hierbij kan zijn dat gebruikers vaker dezelfde artikelen voorbij zien komen in het Facebook nieuwsoverzicht. Als vrienden nieuwe reacties onder de gedeelde content plaatsen kan zich dit voordoen. Tevens kijkt Facebook naar het aantal keer dat op een link in het nieuwsoverzicht wordt geklikt. Des te vaker er wordt geklikt, des te prominenter dit zichtbaar wordt in het Facebook nieuwsoverzicht.

Nieuwsartikelen in Facebook nieuwsoverzicht

Facebook doet de aanpassingen aan het nieuwsoverzicht omdat eigen onderzoek laat zien dat gebruikers een voorkeur hebben voor links naar kwalitatieve content over actuele onderwerpen, favoriete sporten of gedeelde interesses. Minder kwalitatieve content zoals grappige afbeeldingen die worden gedeeld zullen in de toekomst daarom een minder prominente plek krijgen in het nieuwsoverzicht. Het lijkt er op dat Facebook van het online sociale netwerk een plek wil zijn, en blijven, waar gebruikers continu op de hoogte kunnen blijven van wat er in hun omgeving gebeurt. In oktober werd bekend dat verkeer vanuit Facebook naar media-sites in het afgelopen jaar met 170% is toegenomen. Meer dan ooit klikken gebruikers door naar content buiten het online sociale netwerk.