Alles wat je moet weten over Facebook EdgeRank voor bedrijfspagina’s

Facebook Edgerank

Het nieuwsoverzicht is de plek waar fans van een bedrijfspagina in aanraking kunnen komen met de content die op Facebook wordt geplaatst. Uit het onderzoek ‘De kracht van een Facebook fan voor een merk‘ van ComScore blijkt dat 27 procent van de tijd die mensen doorbrengen op Facebook wordt besteed aan het nieuwsoverzicht. Een goede zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht is dus belangrijk. Wie goed zichtbaar wil zijn in het nieuwsoverzicht moet rekening houden met EdgeRank; het algoritme van Facebook waarmee het nieuwsoverzicht wordt samengesteld. In dit artikel wordt uitgelegd hoe EdgeRank werkt en hoe je ermee kunt omgaan.

De werking van het EdgeRank algoritme

Het EdgeRank algoritme bestaat uit vier elementen: affiniteit, gewicht, tijd en negatieve feedback. Deze vier elementen zorgen voor een indexcijfer van de content die op een bedrijfspagina wordt geplaatst. Hoe hoger het indexcijfer, des te beter de zichtbaarheid van de content in het nieuwsoverzicht.

Affiniteit: De afstand tussen de ontvanger (fan) en zender (bedrijfspagina). Hoe vaker iemand de pagina bezoekt of interactie heeft met geplaatste content, des te groter de affiniteit. Door het element affiniteit in het algoritme, krijgt een gebruiker op Facebook eerder content te zien van een bedrijfspagina waarmee deze een sterke binding heeft.

Gewicht: Gewicht staat voor de waarde van de geplaatste content. Content die uitsluitend bestaat uit tekst weegt volgens dit principe minder zwaar dan een afbeelding of video. Ook weegt een reactie bij dergelijke content zwaarder dan alleen een klik op de ‘vind ik leuk’ knop. Het is niet precies bekend welke vorm qua content op Facebook de meeste waarde krijgt toegekend, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat foto’s, video’s en gekoppelde links naar externe pagina’s meer waarde hebben dan enkel tekst.

Tijd: Onlangs geplaatste content op Facebook heeft een grotere kans om goed te verschijnen in het nieuwsoverzicht van fans, dan content die minder recent is geplaatst. Het plaatsen van content op momenten dat de doelgroep actief is op Facebook of op momenten die aansluiten bij de context van het merk is om deze reden erg bepalend voor de zichtbaarheid.

Negatieve feedback: Recentelijk is een vierde element aan het EdgeRank algoritme toegevoegd. Negatieve feedback is de benaming voor handelingen waarbij gebruikers een update verbergen in het nieuwsoverzicht, updates van een bedrijfspagina altijd verbergen in hun nieuwsoverzicht of markeren als spam. Hiermee wil Facebook content die door gebruikers niet wordt gewaardeerd uit het nieuwsoverzicht filteren. Als content regelmatig ‘negatief’ ervaren wordt kan het zijn dat fans besluiten om zelf updates te verbergen en toch fan blijven van een Facebook bedrijfspagina. In het artikel ‘Bekijk hoeveel fans de statusupdates van je Facebook bedrijfspagina verbergen‘ wordt uitgelegd hoe je zelf kunt zien hoeveel fans de updates van je bedrijfspagina verbergen.

Facebook EdgeRank

Facebook EdgeRank werkt anders voor elke bedrijfspagina

Recente veranderingen aan het EdgeRank algoritme hebben ervoor gezorgd dat de zichtbaarheid van statusupdates (en daarmee het bereik) van bedrijfspagina’s in het Facebook nieuwsoverzicht is afgenomen. Thomas Baekdal heeft onderzoek gedaan naar de veranderingen binnen het online sociale netwerk. Baekdal heeft geprobeerd te onderzoeken waarom statusupdates wel of niet verschijnen in het nieuwsoverzicht en hoe lang deze zichtbaar blijven. Zijn belangrijkste conclusie is dat het EdgeRank algoritme voor elke bedrijfspagina anders uitwerkt. EdgeRank gaat volgens Baekdal verder dan wat algemeenheden in de theorie. De belangrijkste inzichten uit zijn onderzoek zijn te vinden in het artikel ‘Facebook EdgeRank werkt anders voor elke bedrijfspagina‘.

2 manieren om content onder de aandacht van fans te brengen

Optimalisatie voor het EdgeRank algoritme is belangrijk voor de zichtbaarheid van je bedrijfspagina in het nieuwsoverzicht. Er zijn echter ook twee manieren die je fans kunnen helpen beter op de hoogte te blijven van de statusupdates die je vanaf een bedrijfspagina plaatst:

1) Laat fans je bedrijfspagina toevoegen aan een interesselijst

Een Facebook bedrijfspagina toevoegen aan een interesselijstEen manier om statusupdates van je bedrijfspagina voorrang te laten krijgen in het nieuwsoverzicht is door fans je bedrijfspagina te laten toevoegen aan een interesselijst. Met een interesselijst kunnen Facebook-gebruikers zelf kiezen welke profielen en pagina’s voorrang krijgen in het nieuwsoverzicht. Daarnaast helpt interesselijsten gebruikers het nieuwsoverzicht gericht te filteren. Het toevoegen van een bedrijfspagina aan een interesselijst kan via de bedrijfspagina zelf. Door op het ‘tandwiel’ te klikken kun je de optie ‘Toevoegen aan interesselijst’ selecteren. Gebruikers kunnen nu de bedrijfspagina toevoegen aan een bestaande interesselijst of een nieuwe lijst aanmaken. Meer hierover kun je vinden in het artikel ‘Filter wat je interesseert op Facebook met ‘Interesselijsten’‘. Een manier om je fans de bedrijfspagina te laten toevoegen aan een interesselijst is door hen hierover in te lichten via een update.

2) Laat fans een melding ontvangen bij een nieuwe statusupdate

Melding ontvangen bij nieuwe statusupdateEen tweede manier om de updates van je bedrijfspagina beter onder de aandacht van fans te brengen is het laten ontvangen van meldingen bij een nieuwe statusupdate. Het instellen om meldingen van een bedrijfspagina te ontvangen kan via de bedrijfspagina’s zelf. Fans kunnen dit instellen door het menu dat verschijnt als je met de muis naar de ‘Vind-ik-leuk’ knop gaat. Door de optie ‘Meldingen ontvangen’ te selecteren verschijnen voortaan meldingen in het menu van Facebook wanneer er een nieuwe statusupdate op de bedrijfspagina is geplaatst. Meer hierover is te vinden in het artikel ‘Ontvang meldingen van Facebook bedrijfspagina’s

Meer weten over EdgeRank?

Regelmatig schrijft de Nederlandse Social Media Academie over de werking van EdgeRank en hoe je hiermee kunt omgaan. Onderstaande artikelen zijn eerder verschenen en gaan verder in op bepaalde aspecten van het EdgeRank algoritme:

Afbeelding: Flickr / Creative Commons / goiabarea