23-10-2012 / Martijn Baten

Een Facebook fan van een bedrijfspagina

Gemiddeld 6 procent van de fans van een Facebook bedrijfspagina heeft op geplaatste statusupdates gereageerd of geliked. Onderzoek van Facebook ontwikkelaar Napkin Labs laat zien dat slechts een klein percentage van het totaal aantal fans een geplaatst bericht leuk vindt, erop reageert of verder verspreid. Voor het onderzoek werden cirica 50 bedrijfspagina’s met 200.000 tot 1 miljoen fans geanalyseerd.

Meer fans, minder interactie

Het onderzoek laat zien dat een toename in het aantal fans van een Facebook bedrijfspagina niet direct tot meer interactie hoeft te leiden. Des te meer Facebook fans een bedrijfspagina heeft, des te lager het percentage van fans die interactie hebben met de geplaatste statusupdates. Het onderzoek geeft als voorbeeld bedrijfspagina’s met 900.000 tot 1 miljoen fans. Deze hadden 60 procent minder interactie van fans dan bedrijfspagina’s met 500.000 tot 600.000 fans.

Superfans helpen interactie te vergroten

Interactie op een bedrijfspagina komt volgens het onderzoek van een kleine groep fans die zich sterk verbonden voelen met de pagina, of zoals Napkin Labs het noemt, ‘superfans’. Het onderzoek laat zien, dat een ‘superfan’ iedere maand ongeveer 10 statusupdates ‘leuk vindt’, vijf statusupdates deelt via zijn/haar eigen profiel en op een statusupdate reageert. Deze fans zorgen ervoor dat een bedrijfspagina meer likes en reacties krijgen op statusupdates wat de interactie helpt te vergroten.

Recentelijk kwam naar voren dat Facebook het EdgeRank algoritme heeft aangepast. Dit maakt het voor bedrijfspagina’s moeilijker om zichtbaar te worden in het nieuwsoverzicht van fans en vrienden van fans. Voor bedrijfspagina’s kan het betrekken van ‘superfans’ een manier zijn om zichtbaar te worden/blijven in het Facebook nieuwsoverzicht. Volgens Napkin Labs zou de focus bij beheerders van bedrijfspagina’s moeten verschuiven van het groeien in aantal fans naar het behouden van de huidige fans.

Afbeelding: denisdervisevic / Flickr / Creative Commons