16-08-2011 / Martijn Baten
Merken kunnen voordeel halen uit een Facebook bedrijfspagina door zich niet alleen te richten op betrokken fans maar ook op de vrienden van die fans. Uit een onderzoek van ComScore is namelijk gebleken dat de impact van Facebook enorm versterkt wordt door vrienden van je Facebook fans. Facebook fans en hun vrienden kunnen leiden tot hogere bestedingen en meer website bezoekers. Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoek. Een maand lang werden Facebook bedrijfspagina’s geanalyseerd van grote merken als Starbucks en Bing.
Bedrijfspagina content gelezen in het nieuwsoverzicht
Uit het onderzoek blijkt dat updates die op bedrijfspagina worden geplaatst, vooral worden gelezen via het Nieuwsoverzicht van fans. In het Nieuwsoverzicht vinden Facebook gebruikers alle updates die hun vrienden of de bedrijfspagina’s die ze volgen hebben geplaatst. Dit houdt ook in dat de bedrijfspagina’s zelf over algemeen niet vaak worden bezocht. Aan deze conclusie zitten ook voordelen: Zodra fans in hun eigen Nieuwsoverzicht een reactie of ‘Like’ geven op een statusupdate, dan kunnen ook al zijn of haar vrienden dit in hun eigen Nieuwsoverzicht zien waardoor de content zichzelf verspreid dwars door verschillende netwerken heen.
Bovenstaande bevinding is een interessant gegeven voor de beheerders van een Facebook bedrijfspagina. Het is belangrijk om je te realiseren dat veelal je berichten worden gelezen in het nieuwsoverzicht en niet op de bedrijfspagina zelf. Hou hier rekening mee met het plaatsen van de content via je bedrijfspagina. Een speciale pagina op je bedrijfspagina kan bijvoorbeeld slecht bezocht worden, terwijl een statusupdate meer impact kan hebben.
Edgerank is bepalend
Wanneer een fanpage 5 maal per week publiceert dan bereikt deze gemiddeld 16 procent van de fans, valt verder in het onderzoeksrapport te lezen. Facebook hanteert hiervoor een eigen algoritme, Edgerank, om de content te presenteren. Eerder schreven we hier al over in dit artikel.
Meer website verkeer door Facebook fans
Het onderzoek van ComScore laat zien dat de kans dat een Facebook fan een website bezoek, erg hoog ligt. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat voor Starbucks de kans dat een Facebook fan de website bezoek ruim 2x maal hoger ligt, dan bij een normale webpagina. Daarnaast zijn ook vrienden van de Facebook fans belangrijk. Ook zij klikken vaker door naar een website van een organisatie op Facebook.
Facebook fans besteden meer
Een andere bevinding uit het onderzoek, is die rond de bestedingen van Facebook fans. Het onderzoek laat zien dat Facebook fans van Startbucks gemiddeld 8 procent meer besteden in de Starbucks winkels. Daarnaast generen ze ook 11 procent meer transacties dan een gemiddelde internet gebruiker.
Meer over het onderzoek
Mike Rich van ComScore ligt in onderstaande video de Facebook analyse toe:
Het onderzoek van ComScore is uitgebracht als Whitepaper. In de paper zijn nog andere interessante bevindingen terug te vinden uit het onderzoek. De volledige whitepaper ‘The power of like‘ is via ComScore te downloaden.