15-07-2011 / Martijn Baten
Vanaf een eigen bedrijfspagina (fanpagina) op Facebook kun je updates (tekst, foto’s, links, video’s) plaatsen die alle fans van jouw Facebook-pagina kunnen zien. De wijze waarop bepaald wordt met welke prioriteit een fan jouw update ziet, hangt af van Edgerank.
Edgerank is het eigen algoritme van Facebook waarmee bepaald wordt in welke mate in update door anderen gezien kan worden.
De Edgerank wordt berekend met de volgende formule: Affiniteit x Contenttype x Tijdstip. Deze formule geeft kort samengevat aan dat de content van pagina’s waar de meeste interactie plaatsvindt en die het beste past bij de informatie die mensen op hun profiel opgeven, bovenaan komt te staan.
Het is mogelijk om te bekijken wat de Edgerank score is van jouw bedrijfspagina. De handige tool ‘EdgeRank Checker‘ koppelt een score aan je bedrijfspagina waardoor je te weten kunt komen of je goed wordt vertoond.
Daarnaast kun je ook een aantal andere handige statistieken ermee achterhalen.
EdgeRank checker helpt je dus met goede inzichten om jouw fanpagina beter te laten scoren, meer zichtbaar te zijn en daardoor hopelijk meer ‘engagement’ te krijgen op Facebook voor jouw bedrijf en/of merk.
Om gebruik te maken van ‘EdgeRank Checker’ kun je de volgende stappen doorlopen.
Stap 1 – Ga naar EdgeRank Checker
Ga naar de website EdgeRank Checker.
Stap 2 – Login met Facebook
Om verder te kunnen, moet je eerst je Facebook-account aan de EdgeRank Checker koppelen. Om dit te doen, klik je op de blauwe knop ‘Login’.
Geef vervolgens toestemming aan Facebook om jouw gegevens door te sturen naar Edge Rank Checker.
Stap 3 – Selecteer een pagina en datum
Wanneer je meerdere Facebook pagina’s hebt, kun je hier aangeven welke je wil gebruiken. Ook kun je aangeven van welke tijdsperiode je de EdgeRank score wil verkrijgen.
Klik op ‘Get my score’ als je klaar bent met de instellingen.
Stap 4 – Bekijk je Edge Rank Score
Op de volgende pagina vind je in het groot de EdgeRank score van jouw Facebook bedrijfspagina.
Heb je een score tussen 0-6 dan scoort je pagina onder het gemiddelde, een score tussen 7-13 is gemiddeld.
Scoor je tussen 14-19 dan is je pagina bovengemiddeld en boven de 20 excellent.
Je kunt naast het bekijken van de score ook zien op welke dagen je een betere Edgerank hebt en op welke dagen de meeste nieuwe ‘fans’ zich aan je pagina verbinden.
Meer leren over Edgerank?
Meer over de werking van Edgerank en tips om de Edgerank van je Facebook bedrijfspagina te verbeteren kun je vinden in de NSMA Cursus Facebook bedrijfspagina gevorderden.