Facebook rangschikt reacties onder berichten op populariteit

Facebook heeft het algoritme aangepast dat bepaalt welke reacties een zichtbare plek onder een bericht verdienen. De update zorgt ervoor dat gebruikers de meest relevante reacties op berichten te zien krijgen.

Facebook rangschikt reacties onder berichten op populariteit

Het nieuwe reactiesysteem op Facebook zorgt dat er vanaf nu nadrukkelijk wordt gekeken of een reactie is geplaatst door een Facebook vriend van de gebruiker; in dat geval komt de reactie hoger in de ranking te staan en wordt dus beter zichtbaar gemaakt. Reacties waar de eigenaar van het bericht zelf op reageert worden ook sneller zichtbaar gemaakt.

De wijziging geldt voor Facebook bedrijfspagina’s en profielen met veel volgers, aangezien deze berichten vaak de meeste reacties bevatten.  De voorkeur waarin reacties worden weergegeven bestaat uit reacties met veel interactie, zoals likes of nieuwe reacties. Om voor gebruikers relevante opmerkingen te tonen, worden de volgende signalen in het algoritme opgenomen:

  • Integriteitssignalen: Facebook wil dat gebruikers veilige en authentieke reacties te zien krijgen.
    Als een geplaatste reactie de community-normen schendt, wordt deze door Facebook verwijderd. Er wordt ook rekening gehouden met andere signalen, zoals het doelgericht vragen om interactie (engagement bait) om de integriteit van informatie aan te pakken en de kwaliteit van de reacties die aan de gebruikers worden getoond te verbeteren.
  • Inzichten uit gebruikersenquêtes: Facebook heeft enquêtes uitgezet die helpen te begrijpen welke reacties gebruikers zouden willen zien, zodat dit type reacties beter zichtbaar wordt gemaakt onder berichten.
  • Betrokkenheidsfactoren: Dit bevatten signalen waaronder gebruikers een like of reactie geven op een eerder gegeven reactie.

Voor gebruikers zijn er ook andere factoren die bepalend zijn voor de zichtbaarheid van reacties op berichten. Gebruikers en paginabeheerders kunnen de reacties op hun berichten modereren door opmerkingen te verbergen, te verwijderen of te reageren op reacties. Deze functie is standaard ingeschakeld voor bedrijfspagina’s en profielen met veel volgers, maar zij kunnen er ook voor kiezen om de rangorde van de reacties uit te schakelen. Gebruikers die niet zoveel volgers hebben worden niet automatisch beoordeeld op reacties, omdat er over het algemeen minder reacties op berichten zijn. Evengoed kunnen ook deze gebruikers beslissen de rangorde van reacties in de profielinstellingen in te schakelen.

Paginabeheerders kunnen opmerkingen volledig verbergen en verwijderen, wat handig kan zijn als de reactie spam-links bevatten, niet over de inhoud van het bericht gaan en/of niet bijdragen aan de conversatie. Het verbergen van opmerkingen is de meest veilige optie voor bedrijven. De reactie wordt dan verborgen voor het algemene publiek, maar blijft actief voor de commentator en zijn connecties. Het verwijderen van een opmerking kan negatieve uitlatingen stimuleren. Daarnaast kan het ook leiden tot beschuldigingen op basis van vooroordelen of censuur.

Het is als bedrijf belangrijk om goed te overwegen welke optie er wordt ingezet. Door de nieuwe update kan het in veel gevallen de moeite waard zijn om te reageren op de reacties om een gesprek op gang te brengen.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.