Facebook Reactions wegen zwaarder in het nieuwsoverzicht dan likes

Uitgebrachte Facebook Reactions, zoals een hartje of bedroefd gezichtje, wegen voor Facebook zwaarder dan het geven van een like. Vorig jaar introduceerde Facebook Reactions als alternatief voor de like-knop en als nieuwe mogelijkheid om snel te reageren op een bericht door middel van een visuele emotie. Het Facebook nieuwsoverzicht gaat vanaf nu voorrang geven aan berichten die vaker een reactie middels een emoticon krijgen. In dit artikel wordt de aanpassing aan het Facebook nieuwsoverzicht toegelicht.

Facebook Reactions wegen zwaarder in het nieuwsoverzicht dan likes

De functie Facebook Reactions werd in oktober 2015 aangekondigd als aanvulling op de like-knop en uiteindelijk uitgerold in het voorjaar van 2016. In het afgelopen jaar zijn er door gebruikers meer dan 300 miljard Reactions uitgedeeld. Daarvan is het hartje de meest populaire optie, ruim de helft van de door Facebook gebruikers gegeven reacties was het hartje. In het afgelopen jaar dat de knoppen in de praktijk worden gebruikt, heeft het online sociale netwerk gemerkt dat het reageren met een emoticon een duidelijk signaal van gebruikers is om deze berichten vaker te willen zien en meer affiniteit mee hebben. Hierbij wordt het gedrag van Facebook gebruikers afgezet tegenover het geven van een laagdrempelige like. De redenering hierachter door Facebook is tevens dat het geven van een Facebook Reaction meer handelingen vraagt van de gebruiker dan het aantikken van de like-knop. De betrokkenheid van de gebruiker wordt hierdoor hoger geschat.

Berichten in het Facebook nieuwsoverzicht die relatief veel Reactions krijgen worden vanaf nu dus hoger getoond. Het maakt daarbij niet uit welke reactie er wordt gegeven, alle opties binnen de Facebook Reactions hebben dezelfde impact en tellen dus mee. Voor wie nog niet bekend is met Facebook Reactions, laat onderstaande video van Facebook de werking zien:

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.