Facebook Ticker niet altijd zichtbaar in Nieuwsoverzicht

Regelmatig krijgen we bij de Nederlandse Social Media Academie de vraag waarom sommige Facebook gebruikers geen Ticker in hun Nieuwsoverzicht hebben. De ticker is een kolom die je kunt vinden aan de rechterzijde van het Nieuwsoverzicht. In deze kolom worden real-time updates van vrienden en bedrijfspagina’s weergegeven. Facebook blijkt een aantal richtlijnen te hebben voor de zichtbaarheid van de Ticker bij gebruikers. In dit artikel leggen we je uit waarom niet iedereen een Ticker in het Nieuwsoverzicht heeft.

Actief gebruik maken van Facebook

Facebook geeft in het Helpcentrum aan dat de Ticker alleen beschikbaar is voor gebruikers vanaf een bepaalde mate van activiteit van het Facebook-account. Facebook geeft zelf de volgende tips om meer actiever te zijn:

  • Vrienden toevoegen die je kent;
  • Het gebruik maken van applicaties;
  • Het ‘liken’ van Facebook bedrijfspagina’s die je interessant vindt.

Ticker pas beschikbaar bij meer dan 100 vrienden

Het Nederlandse weblog Facebookblog onderzocht of daadwerkelijk het aantal vrienden die aan je profiel zijn verbonden bepalend zijn voor de zichtbaarheid van de Ticker. Uit een aantal tests bleek dat bij profielen met meer dan 100 vrienden de Ticker zichtbaar werd. Hadden deze profielen er weer 99 vrienden, dan verdween direct de Ticker weer uit het Nieuwsoverzicht. Hiermee werd aangetoond dat Facebook een aantal richtlijnen heeft om de Ticker pas bij een bepaalde mate van activiteit zichtbaar te maken.

Gesponsorde verslagen

Facebook biedt sinds enkele weken de mogelijkheid om te adverteren in de Ticker. Door middel van de zogenoemde ‘Gesponsorde verslagen‘ kunnen bedrijfspagina’s worden gepromoot. Belangrijkste kenmerk van deze advertenties zijn dat vrienden zichtbaar worden in de advertentie als fans van een bepaalde bedrijfspagina. Gesponsorde verslagen in de ticker

Doordat de Ticker niet voor iedereen direct zichtbaar is, bestaat nu dus een kans dat een groep Facebook gebruikers deze advertentie niet ziet. Of Facebook met aanpassingen voor hun richtlijnen komt, is vooralsnog onbekend.