Facebook wijzigt campagnes naar automatisch optimaliseren van budget

Vanaf september 2019 worden alle Facebook advertentiecampagnes samengevoegd in het geautomatiseerde campagnebudget toewijzingssysteem. Voor alle advertentiesets die onderdeel zijn van dezelfde campagne kan er vanaf september één centraal campagnebudget worden ingesteld. Deze optimalisatie zorgt ervoor dat de totale waarde van de campagne wordt gemaximaliseerd doordat het budget automatisch doorloopt en realtime wordt toegewezen aan de best presterende advertentiesets.

Facebook wijzigt campagnes naar automatisch optimaliseren van budget

Op dit moment kunnen adverteerders op Facebook specifieke budgetten toewijzen aan advertentiesets, maar Facebook verwijdert vanaf september deze optie. De optimalisatie van het campagnebudget is een volledig geautomatiseerd proces. Hierdoor wordt de behoefte om budgetten handmatig tussen advertentiesets te verplaatsen weggenomen en wordt er voor de adverteerder tijd bespaard. Adverteerders zijn door de optimalisatie straks alleen in staat om minimale en maximale uitgavelimieten in te stellen voor hun advertentiesets. Bij de instelling van een minimaal bestedingslimiet, streeft Facebook ernaar dat bedrag te besteden. Bij de instelling van een minimale bestedingslimiet, streeft Facebook ernaar dat bedrag te besteden. Als er gekozen wordt voor een maximale bestedingslimiet, streeft Facebook ernaar niet meer dan dat bedrag te besteden.

Hoe werkt het automatisch optimaliseren van budget op Facebook?

Voor een goed begrip hoe straks een campagnebudget wordt verdeeld onder advertentiesets, is het raadzaam om straks naar de optimalisaties en de gemiddelde kosten daarvan over de gehele campagne te kijken in plaats van de verschillen per individuele advertentieset. Adverteerders zullen de optie blijven behouden om de weergave van een advertentieset te kiezen. Onderstaande afbeelding laat het verschil tussen wel of geen campagnebudget optimalisatie zien.

Hoe werkt het optimaliseren van campagnebudget op Facebook?

Voor de meeste bedrijven zal het een geringe impact zijn, maar het is zeker de moeite waard om op te merken. Theoretisch gezien stelt het campagnebudget optimalisatiesysteem van Facebook bedrijven in staat om hun prestaties te maximaliseren door hun budgetten effectiever toe te wijzen. Binnenkort zullen alle adverteerders op Facebook bericht krijgen over de veranderingen. Op deze pagina wordt een uitgebreide toelichting gegeven over het automatisch optimaliseren van budget op Facebook. Onderstaande infographic van Facebook zet daarnaast de belangrijkste veranderingen op een rij.

 

Infographic_optimalisatie_campagnebudget

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.