16-10-2019 / Martijn Baten

Recent zijn een drietal nieuwe advertentievormen op Facebook geïntroduceerd. Met de uitbreiding van (video)polls, Augmented Reality en spelletjes wil het online sociale netwerk adverteerders stimuleren om meer  visuele en interactieve vormen in te zetten in advertentiecampagnes. In dit artikel worden de drietal nieuwe advertentievormen op Facebook toegelicht.

Drie nieuwe advertentievormen op Facebook

Interactie en betrokkenheid door gebruikers zijn voor Facebook belangrijke elementen die de voorkeur krijgen op het platform. Zodoende wordt er in de kwaliteitsscores van advertenties sinds kort meer rekening gehouden met de betrokkenheid van gebruikers op de advertenties. Bedrijven die investeren in interactieve content kunnen voordelen ervaren doordat zij beter in staat zijn om gebruikers te betrekken bij hun advertenties. De drie nieuwe advertentievormen op Facebook moeten hierbij verder helpen.

Video-poll advertenties

Na de introductie van polls voor Instagram Stories en het opzetten van polls op een Facebook bedrijfspagina, wordt er een nieuwe advertentievorm geïntroduceerd voor video’s in het mobiele nieuwsoverzicht. Hoewel deze vorm in de eerste plaats een nieuwe manier is om het merkverhaal of product naar voren te brengen, biedt de nieuwe vorm ook ruimte voor impact op het vergroten van de merkbekendheid en conversie. Facebook claimt dat video-poll advertenties de merkbekendheid verhogen in vergelijking met reguliere videoadvertenties.

Facebook video-poll advertenties

Op dit moment ontbreekt de mogelijkheid om gebruikers die deelnemen aan de poll op te vangen in een ‘betrokkenheids’ doelgroep voor adverteerders. Dat zou op lange termijn een interessante toevoeging kunnen zijn om vervolgadvertenties af te stemmen op het antwoord binnen de poll. Hoewel Facebook op de hoogte is van deze feedback, zal niet op korte termijn een aanpassing op dit gebied worden doorgevoerd.

Augmented Reality (AR) advertenties

Met gezichtsfilters en animaties wil Facebook gebruikers actief in de content van een adverteerder betrekken. Met een Augmented Reality advertentie op Facebook kunnen bijvoorbeeld klanten van een lippenstiftmerk de nieuwste tint lippenstift proberen voor de camera van hun telefoon of laptop. Gebruikers worden zo actief betrokken en worden op deze manier zelf onderdeel van de advertentie wat tot betere prestaties leidt.

Augmented Reality advertenties op Facebook zijn op dit moment nog niet voor elk bedrijf toegankelijk. Een open bèta voor AR-advertenties zal dit najaar wereldwijd beschikbaar zijn.

Facebook Augmented Reality advertenties

Speelbare advertenties

In navolging van Augmented Reality advertenties zal het online sociale netwerk ook speelbare advertenties breder uitrollen onder adverteerders. Speelbare advertenties bevatten games die een gebruiker kan spelen om vervolgens toegang tot unieke content te krijgen. Adverteerders kunnen ermee ook downloads, gesprekken en merkbekendheid mee stimuleren. Het format leent zich daarnaast goed om te functioneren als voorvertoning van een mobiele app en zorgt ervoor dat een adverteerder op een interactieve en speelse manier contact legt met de doelgroep. Dit is met name geschikt voor game-apps.

Facebook Speelbare advertenties

De drie nieuwe advertentievormen op Facebook worden op dit moment uitgerold voor adverteerders.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.