13-01-2017 / Martijn Baten

Facebook biedt vanaf nu de mogelijkheid om een advertentiedoelgroep te maken van personen die betrokken zijn bij een Facebook bedrijfspagina. Hierdoor kunnen adverteerders op Facebook gemakkelijker personen bereiken die eerder de content van de Facebook bedrijfspagina hebben gezien zoals in een advertentie. In dit artikel worden de mogelijkheden van de nieuwe Facebook advertentiedoelgroep toegelicht.

Betrokken personen bereiken met nieuwe Facebook advertentiedoelgroep

Facebook biedt adverteerders verschillende mogelijkheden om personen zo gericht mogelijk te bereiken. Zo is het mogelijk om advertenties te richten op personen die een specifieke website hebben bezocht, op basis van e-mailadressen of kenmerken en interesses die je zelf opgeeft. Ook biedt Facebook de mogelijkheid om vergelijkbare advertentie doelgroepen hiervan te maken, zodat personen die vergelijkbaar zijn met de huidige klanten, fans of bijvoorbeeld prospects van het bedrijf bereikt kunnen worden. Facebook voegt hier nu een nieuwe doelgroep optie aan toe om personen die content van de Facebook bedrijfspagina hebben gezien, reageren op een bericht of een video hebben bekeken te bereiken, naast de fans die de pagina al volgen. Deze nieuwe doelgroep optie is praktisch voor bedrijven die personen willen benaderen die eerder in aanraking zijn geweest met het bedrijf op Facebook, of juist deze personen willen uitfilteren uit campagnes.

Het maken van een advertentiedoelgroep op basis van personen die betrokken zijn bij je pagina, is beschikbaar op basis van recente informatie en data van langer geleden. Facebook kan een doelgroep samenstellen op basis van data tot 365 dagen geleden. Het is raadzaam om bij het samenstellen van de doelgroepen hier rekening mee te houden en te bepalen welke tijdspanne past bij het doel van de campagne. Facebook biedt onderstaande zes nieuwe bronnen die gebruikt kunnen worden voor het maken van een advertentiedoelgroep:

  • Iedereen die betrokken is geweest met content van een Facebook bedrijfspagina: Deze doelgroep omvat alle personen die je pagina hebben bezocht of betrokken zijn geweest bij berichten of advertenties vanuit de pagina. Ook personen die via berichten op Facebook Messenger contact hebben gehad met je pagina worden meegenomen
  • Iedereen die de Facebook bedrijfspagina heeft bezocht: Deze doelgroep omvat alle personen die op je Facebook pagina hebben gekeken, ongeacht de uitgevoerde acties.
  • Iedereen die betrokken is geweest bij berichten van de Facebook bedrijfspagina: Deze doelgroep omvat personen die betrokken zijn geweest bij een bericht of advertentie die je vanaf de pagina hebt gedeeld. Betrokkenheid zijn onder andere de likes, deelacties, reacties, klikken op links of veegacties over een carrousel die op het bericht hebben plaatsgevonden.
  • Personen die op een actieknop hebben geklikt: In deze doelgroep zitten alleen personen die hebben geklikt op een call-to-action knop op je pagina.
  • Personen die een bericht naar de Facebook bedrijfspagina hebben gestuurd: In deze doelgroep zitten alleen personen die een bericht naar de Facebook pagina hebben gestuurd via Messenger.
  • Personen die een bericht van de Facebook bedrijfspagina of de pagina zelf hebben opgeslagen: In deze doelgroep zitten alleen personen die een specifiek bericht of de gehele pagina hebben opgeslagen.

Een Facebook advertentiedoelgroep maken met ‘betrokken personen’

Het maken van deze advertentiedoelgroepen kan via de Facebook Advertentiemanager. Via het tabblad ‘Doelgroepen‘ kies je voor de optie ‘Doelgroep maken‘. In het menu dat verschijnt kies je voor de optie ‘Aangepaste doelgroep‘.

Aangepaste Facebook advertentiedoelgroep maken

In het venster dat verschijnt kies je voor de optie ‘Betrokkenheid op Facebook‘ en vervolgens ‘Pagina‘ als bron om verder de Facebook advertentiedoelgroep te maken.

Betrokkenheid op Facebook

In het venster dat verschijnt kun je starten met het maken de van de doelgroep. Selecteer allereerst de pagina die je wilt gebruiken voor het maken van de doelgroep. Alle Facebook pagina’s waarvan je beheerder bent zullen hier zichtbaar zijn. Kies vervolgens welke van de zes bronnen  je wilt gebruiken voor het samenstellen van de doelgroep en geef aan over welke tijdspanne je personen wilt vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een doelgroep met mensen die je Facebook pagina hebben bezocht in de afgelopen 90 dagen (dit wordt dagelijks automatisch bijgewerkt). Geef tot besluit je doelgroep ook een naam. Zodra de doelgroep is aangemaakt kan het even duren voordat deze doelgroep gereed is voor gebruik.

Een aangepaste Facebook doelgroep maken

 

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.