18-11-2016 / Martijn Baten

Facebook biedt de mogelijkheid aan bedrijven om klanten te bereiken op basis van e-mailadressen. Gebaseerd op e-mailadressen wordt een advertentiedoelgroep aangemaakt. Hiermee kunnen bedrijven hun bestaande klanten gericht bereiken of vergelijkbare doelgroepen maken gebaseerd op hun huidige klantenlijst. Maar wat doet het online sociale netwerk met de verstuurde e-mailadressen? In dit artikel wordt uitgelegd hoe Facebook deze data verwerkt.

Zo verwerkt Facebook e-mailadressen voor advertentiedoelgroepen

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven vragen hebben over de privacy en beveiliging bij het delen van e-mailadressen om een aangepaste doelgroep te maken op Facebook. Allereerst verzekerd Facebook gebruikers dat de data alleen gebruikt voor het samenstellen van de advertentiedoelgroep. Bij het uploaden van de e-mail adressen wordt gebruik gemaakt van van hashing. Door het gebruik van deze technologie wordt tekst samengevat tot een korte digitale vingerafdruk die niet kan worden gedecodeerd. Op deze manier kan niet meer worden achterhaald welke tekst is samengevat. De informatie die naar Facebook wordt verstuurd wordt voor het maken van de advertentiedoelgroep, wordt na het matchingsproces gelijk verwijderd. Facebook maakt van de e-mailadressen die gebruikers aan hun profiel toevoegen een hashcodering die wordt opgeslagen bij hun profiel. Deze code wordt vervolgens gebruikt om de advertentiedoelgroepen samen te stellen.

Dit doet Facebook met e-mailadressen voor advertentiedoelgroepen

Adverteerders die een lijst met e-mailadressen willen gebruiken voor het maken van een advertentiedoelgroep kunnen deze uploaden via de advertentiemanagerHier worden alle e-mailadressen door middel van de hashing technologie gecodeerd. Dit gebeurt in de webbrowser, maar wel lokaal op de computer van de gebruiker. Voordat de e-mailadressen dus zijn geanonimiseerd wordt dus nog geen data verstuurd naar Facebook. Wanneer de lijst met hashcodering wordt geïmporteerd, vergelijkt het online sociale netwerk deze met de overeenkomstige gehashte ID’s van gebruikers. Wanneer een adverteerder een e-mailadres met een hashcodering importeert dat Facebook niet kent, vindt er geen match plaats. Facebook kent het oorspronkelijke e-mailadres niet en ontvangt dus ook niet de oorspronkelijke lijst met e-mailadressen. In het Facebook helpcentrum is een geïllustreerde toelichting te vinden over het uploaden van e-mailadressen.

Adverteerders die aan de slag willen met het maken van een aangepaste doelgroep op basis van e-mailadressen vinden in dit artikel een stapsgewijze uitleg. Deze is ook van toepassing op het uploaden van telefoonnummers. Wie een uitgebreide toelichting wil op beveilingsmaatregelen bij het gebruik van aangepaste doelgroepen kan in dit document van Facebook een complete uitleg vinden over hoe e-mailadressen worden verwerkt en antwoorden op veelgestelde vragen.