25-03-2016 / Martijn Baten

Vergelijkbare doelgroepen FacebookFacebook biedt adverteerders de mogelijkheid om vergelijkbare doelgroepen te maken op basis van bestaande gegevens. Vergelijkbare doelgroepen zijn erg bruikbaar om in te zetten bij advertenties op nieuwe klanten en prospects. In dit artikel wordt uitgelegd wat vergelijkbare Facebook advertentiedoelgroepen zijn en hoe je deze kunt maken.

Vergelijkbare Facebook advertentiedoelgroepen maken

Facebook biedt verschillende mogelijkheden voor het samenstellen van een advertentiedoelgroep. Zo is het mogelijk om gericht op bezoekers van een website advertenties te vertonen als zij Facebook bezoeken (remarketing). Daarnaast is het mogelijk om Facebook gebruikers op basis van filters op het gebied van verschillende interesses en persoonlijke kenmerken te selecteren. Naast deze twee mogelijkheden biedt Facebook de mogelijkheid om vergelijkbare doelgroepen te maken. Op basis van sitebezoekers, een klantenbestand of fans van een Facebook-pagina kijkt Facebook dan naar personen die lijken op de bestaande bezoekers, klanten of fans. Door met Facebook een vergelijkbare doelgroep op te zetten kun je personen bereiken die veel gelijkenissen vertonen (kenmerken en interesses) met je eerdere sitebezoekers en zo potentiële nieuwe klanten aantrekken.

Het aanmaken van een vergelijkbare doelgroep verloopt via het menu Advertentiebeheer op Facebook. Kies hier voor Hulpprogramma’s en selecteer vervolgens Doelgroepen. Op de pagina die verschijnt kies je linksboven voor de optie Doelgroepen maken en selecteer je vervolgens Een vergelijkbare doelgroep maken.

Menu doelgroepen Facebook

Selecteer in het venster dat verschijnt de bron die je wilt gebruiken voor het maken van de vergelijkbare doelgroep. Je kunt hier kiezen uit een aangepaste doelgroep zoals een geupload klantenbestand, Facebook-pixel of Facebook-pagina. Kies erna het land waar je een vergelijkbare groep mensen wilt zoeken. Facebook selecteert dan alleen personen uit dit land. Tot besluit geef je middels de schuifregelaar aan wat de gewenste doelgroepgrootte is. De doelgrpepgrootte kan variëren van 1% tot 10% van de totale bevolking van het land. Een kleinere doelgroep komt het meest overeen met de eigen doelgroep.

Een vergelijkbare doelgroep maken op Facebook

Wanneer de vergelijkbare doelgroep is aangemaakt gaat Facebook deze samenstellen. Direct aan de slag met deze doelgroep in een advertentiecampagne kan dus nog niet. In veel gevallen is een vergelijkbare doelgroep binnen 6 tot 24 uur nadat je deze hebt gemaakt klaar voor gebruik. Het is mogelijk om in Facebook advertenties meerdere vergelijkbare doelgroepen te gebruiken. Deze kun je eventueel op hetzelfde moment aanmaken als je deze wilt inzetten.

Meer over vergelijkbare doelgroepen is te vinden in het Facebook Helpcentrum.

Meer tips & tricks over adverteren op Facebook

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties:

 

Afbeelding: facebook.com/business