23-10-2015 / Martijn Baten

Facebook

Sinds kort is het in Nederland mogelijk om direct leads op Facebook te genereren met behulp van advertenties. Leadgeneratie op Facebook is een nieuwe vorm van advertenties die al langer bestaat, maar eerder niet beschikbaar was in Nederland. Met leadgeneratie op Facebook kunnen contactgegevens verzameld worden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. In dit artikel wordt de werking van leadgeneratie op Facebook uitgelegd.

Directe leadgeneratie op Facebook vanaf nu mogelijk

Met leadgeneratie op Facebook kunnen bedrijven contactgegevens verkrijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in een product of -dienst. Door middel van een formulier dat adverteerders zelf kunnen samenstellen, kan benodigde informatie worden verkregen. Omdat binnen Facebook al veel gegevens van gebruikers beschikbaar zijn vanwege hun persoonlijk profiel, worden formulieren vooraf al ingevuld en kunnen mensen sneller hun gegevens insturen. Onderstaande afbeelding laat zien hoe leadgeneratie op Facebook werkt via de mobiele app.

Leadgeneratie op Facebook

Het starten van een leadgeneratie campagne op Facebook kan op dit moment alleen met behulp van de Facebook Power Editor. Om een campagne aan te maken is het van belang dat je toegang hebt tot de Facebook bedrijfspagina van het bedrijf en dat er de beschikking is over een bijbehorende afbeelding voor de advertentie. Daarnaast is het belangrijk dat er een online pagina beschikbaar is met het privacybeleid van het bedrijf. Deze moet als disclaimer worden opgenomen in de advertentie.

Het selecteren van ‘leadgeneratie’ kan vanaf nu als doel bij het aanmaken van een nieuwe advertentiecampagne in de Facebook Power Editor. Hierna is het noodzakelijk om de advertentieset in te stellen met de juiste doelgroep. Hou hierbij rekening dat het niet mogelijk is om leadgeneratie advertenties te vertonen aan gebruikers die jonger zijn dan 18.

Leadgeneratie op Facebook via Power Editor

De laatste stap is het daadwerkelijk instellen van de advertentie. Hierbij is het van belang om een nieuw formulier aan te maken met de gegevens die verkregen dienen te worden met de advertentie. Standaard is alleen ‘Volledige naam’ en ‘E-mailadres’ aangevinkt, maar het is mogelijk om meerdere opties te selecteren wanneer je om meer informatie wilt vragen. Ook kunnen eigen vragen toegevoegd worden zodat ook specifieke vragen gesteld kunnen worden. Onderstaande afbeelding laat het scherm zien voor het opmaken van het formulier.

Formulier Leadgeneratie op Facebook

Leadgeneratie op Facebook is vanaf nu beschikbaar voor alle adverteerders op Facebook. Meer uitleg over het starten met leadgeneratie op Facebook is te lezen in het Facebook helpcentrum voor adverteerders.

Afbeeldingen via Facebook en Flickr