Relevantiescore voor Facebook advertenties wordt vervangen

Facebook heeft aangekondigd de relevantiescore voor Facebook advertenties te vervangen. Er zal worden overgestapt naar bredere, meer gedetailleerde en meer relevante advertentiestatistieken om adverteerders te ondersteunen bij het optimaliseren van hun Facebook advertenties. In plaats van de relevantie van een advertentie in één score te meten, wordt dit vervangen door drie nieuwe, meer gedetailleerde indicatoren. Dit artikel licht de wijzigingen van de relevantiescore voor Facebook advertenties verder toe.

Relevantiescore voor Facebook advertenties wordt vervangen

De relevantiescore voor Facebook advertenties wordt berekend op basis van de positieve en negatieve feedback die een advertentie ontvangt van zijn doelgroep. Hoe meer positieve interactie op een advertentie verwacht wordt, des te hoger de relevantiescore van een advertentie zal zijn. Positieve indicatoren variëren en kunnen afhankelijk zijn van het doel van de advertentie, het aantal videoweergaven of het aantal conversaties. Naar verwachting zal de score lager uitvallen als gebruikers de advertentie verbergen of rapporteren als spam.

Facebook relevantiescore

Omdat de relevantiescore adverteerders beperkt inzicht geeft in het bepalen of de weergegeven advertenties relevant waren voor de bereikte doelgroep, wordt de score vervangen door drie nieuwe statistieken. Wanneer advertenties de advertentiedoelstellingen niet behalen, kunnen de drie nieuwe diagnostische gegevens over advertentierelevantie gebruikt worden om te kijken of het aanpassen van het advertentiemateriaal, de ervaring na het klikken of de doelgroeptargeting de prestaties kan verbeteren.

De drie nieuwe statistieken bevatten de volgende informatie:

  • Kwaliteitsscore: de waargenomen kwaliteit van de advertenties in vergelijking met advertenties die vertoond zijn aan dezelfde doelgroep. Hiervoor wordt onder andere gekeken naar feedback van gebruikers die de advertentie bekijken of verbergen. Daarnaast kijkt Facebook ook of er sprake is van clickbait, engagementbait en andere slechte ervaringen van gebruikers.
  • Score betrokkenheidspercentage: de verwachte mate van betrokkenheid van de advertentie in vergelijking met advertenties die zijn vertoond aan dezelfde doelgroep.
  • Score conversieratio: de verwachte conversieratio van de advertentie in vergelijking met advertenties met dezelfde optimalisatie doelstelling die dezelfde doelgroep willen bereiken.
De drie nieuwe statistieken helpen om focus aan te brengen op basis van de belangrijkste indicatoren waarmee een advertentie verbeterd kan worden. Facebook wil zo adverteerders helpen om de relatieve campagneprestaties van Facebook advertenties beter te begrijpen. De komende weken start Facebook met de introductie van de nieuwe statistieken voor de relevantiescore en zal vanaf 30 april de eerdere relevantiescore worden vervangen in het Facebook Advertentiebeheer. Voor meer informatie over het meten van de relevantiescores van Facebook advertenties kun je terecht in het Facebook helpcentrum.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.