
29-03-2019 / Martijn Baten
Facebook heeft aangekondigd de relevantiescore voor Facebook advertenties te vervangen. Er zal worden overgestapt naar bredere, meer gedetailleerde en meer relevante advertentiestatistieken om adverteerders te ondersteunen bij het optimaliseren van hun Facebook advertenties. In plaats van de relevantie van een advertentie in één score te meten, wordt dit vervangen door drie nieuwe, meer gedetailleerde indicatoren. Dit artikel licht de wijzigingen van de relevantiescore voor Facebook advertenties verder toe.
Relevantiescore voor Facebook advertenties wordt vervangen
De relevantiescore voor Facebook advertenties wordt berekend op basis van de positieve en negatieve feedback die een advertentie ontvangt van zijn doelgroep. Hoe meer positieve interactie op een advertentie verwacht wordt, des te hoger de relevantiescore van een advertentie zal zijn. Positieve indicatoren variëren en kunnen afhankelijk zijn van het doel van de advertentie, het aantal videoweergaven of het aantal conversaties. Naar verwachting zal de score lager uitvallen als gebruikers de advertentie verbergen of rapporteren als spam.
Omdat de relevantiescore adverteerders beperkt inzicht geeft in het bepalen of de weergegeven advertenties relevant waren voor de bereikte doelgroep, wordt de score vervangen door drie nieuwe statistieken. Wanneer advertenties de advertentiedoelstellingen niet behalen, kunnen de drie nieuwe diagnostische gegevens over advertentierelevantie gebruikt worden om te kijken of het aanpassen van het advertentiemateriaal, de ervaring na het klikken of de doelgroeptargeting de prestaties kan verbeteren.
De drie nieuwe statistieken bevatten de volgende informatie:
- Kwaliteitsscore: de waargenomen kwaliteit van de advertenties in vergelijking met advertenties die vertoond zijn aan dezelfde doelgroep. Hiervoor wordt onder andere gekeken naar feedback van gebruikers die de advertentie bekijken of verbergen. Daarnaast kijkt Facebook ook of er sprake is van clickbait, engagementbait en andere slechte ervaringen van gebruikers.
- Score betrokkenheidspercentage: de verwachte mate van betrokkenheid van de advertentie in vergelijking met advertenties die zijn vertoond aan dezelfde doelgroep.
- Score conversieratio: de verwachte conversieratio van de advertentie in vergelijking met advertenties met dezelfde optimalisatie doelstelling die dezelfde doelgroep willen bereiken.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.