
11-01-2019 / Martijn Baten
Een belangrijke uitdaging voor bedrijven in 2018 was het vergroten van interactie op Facebook. Het bedrijf BuzzSumo analyseerde de prestaties van Facebook-berichten en geeft op basis van het onderzoek een aantal praktische inzichten voor het vergroten van de interactie op het online sociale netwerk. In dit artikel staan de belangrijkste tips en adviezen voor het vergroten van interactie op Facebook op een rij.
Zo optimaliseer je de interactie op Facebook in 2019
1. Video’s zorgen voor de meeste interactie op Facebook
Video is in de afgelopen jaren een zeer bepalende contentvorm geworden op social media. Deze trend is ook terug te zien op Facebook zelf. Volgens de analyse van BuzzSumo zorgt het inzetten van video content op Facebook voor meer dan 59% meer interactie dan andere berichttypes. Zoals is te zien in onderstaande grafiek is het verschil tussen de prestaties van video ten opzichte van de nummer twee, het stellen van vragen, al groot. Foto’s en prijsvragen volgen als nummer drie en vier in de analyse. De data onderstreept het belang van video om op Facebook zichtbaar te zijn en interactie te bewerkstelligen.
BuzzSumo analyseerde ook de ideale lengte van een video op Facebook voor het bewerkstelligen van interactie. Dit is tussen de 3 en 5 minuten.
2. Avonden zijn het beste moment om op Facebook te plaatsen
Het beste moment om een bericht op Facebook te plaatsen is zeer afhankelijk van de personen die je wilt bereiken. Elke doelgroep heeft een andere manier en momenten waarop zij van het online sociale netwerk gebruik maken. Voor bedrijven die graag een start -of referentiepunt nodig hebben om te bepalen wanneer ze hun berichten op Facebook kunnen plaatsen, heeft BuzzSumo in kaart gebracht op welke momenten berichten de meeste interactie verkrijgen. De data laat zien dat in de avonden de kans op interactie het grootst is. Dat is verklaarbaar omdat in de avonden mensen vrij zijn van hun werk, zoeken naar vermaak en entertainment en minder berichten van bedrijven (dus minder concurrentie).
3. Weekenden zorgen voor de meeste interactie op Facebook
4. Korte berichten zorgen voor meer interactie op Facebook
De inzichten uit de analyse van BuzzSumo zijn bruikbare handvatten voor bedrijven die hun prestaties in 2019 op Facebook willen vergroten. De manier waarop invulling gegeven wordt aan de inzichten kan echter uiteen liggen. Het is dan ook raadzaam om te experimenteren met de verschillende elementen die zijn geanalyseerd zoals de vorm van de post, de lengte van de tekst of de momenten waarop het bericht wordt geplaatst. Elk experiment vraagt om voldoende tijd om tot goede en betrouwbare resultaten te komen. Zo kan het raadzaam zijn om een aantal weken of een maand uit te trekken om te testen. Alle prestaties van een Facebook bedrijfspagina zijn te meten via de paginastatistieken.
Het volledige rapport van BuzzSumo geeft nog meer inzichten en adviezen voor bedrijven die de prestaties op Facebook in 2019 willen vergroten.
Meer leren over Facebook? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.