Zo optimaliseer je de interactie op Facebook in 2019

Een belangrijke uitdaging voor bedrijven in 2018 was het vergroten van interactie op Facebook. Het bedrijf BuzzSumo analyseerde de prestaties van Facebook-berichten en geeft op basis van het onderzoek een aantal praktische inzichten voor het vergroten van de interactie op het online sociale netwerk. In dit artikel staan de belangrijkste tips en adviezen voor het vergroten van interactie op Facebook op een rij.

Zo optimaliseer je de interactie op Facebook in 2019

Een jaar geleden voerde Facebook ingrijpende veranderingen door aan het algoritme van het nieuwsoverzicht. Het doel van de veranderingen was het vergroten van persoonlijke interactie op Facebook, wat tot gevolg had dat bedrijven een afname zagen in het bereik en de interactie op hun berichten. Hoewel het organische bereik van berichten op Facebook al jaren afneemt, werd dit door alle veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht versterkt. Niet alleen het bereik van berichten is in 2018 sterk afgenomen, ook de prestaties van video’s en het verkeer dat bedrijven met websites aantrekken vanuit Facebook is dalend.
Hoewel de prestaties op Facebook voor veel bedrijven niet meer zo aantrekkelijk zijn als voorheen, is het nog steeds wel het grootste online sociale netwerk ter wereld. Het potentiële bereik en de verschillende mogelijkheden om personen te bereiken zijn kansen die veel organisaties niet willen negeren. Het behalen van goede prestaties op Facebook luistert echter nauw. Om inzicht te bieden waar bedrijven rekening mee kunnen houden bij het vergroten van hun prestaties op Facebook, heeft BuzzSumo 777 miljoen berichten van Facebook bedrijfspagina’s geanalyseerd in 2018. De analyse van BuzzSumo geeft inzicht in de optimale lengte van een bericht, type bericht, het moment om berichten te plaatsen en andere factoren om rekening mee te houden.

1. Video’s zorgen voor de meeste interactie op Facebook

Video is in de afgelopen jaren een zeer bepalende contentvorm geworden op social media. Deze trend is ook terug te zien op Facebook zelf. Volgens de analyse van BuzzSumo zorgt het inzetten van video content op Facebook voor meer dan 59% meer interactie dan andere berichttypes. Zoals is te zien in onderstaande grafiek is het verschil tussen de prestaties van video ten opzichte van de nummer twee, het stellen van vragen, al groot. Foto’s en prijsvragen volgen als nummer drie en vier in de analyse. De data onderstreept het belang van video om op Facebook zichtbaar te zijn en interactie te bewerkstelligen.

Video’s zorgen voor de meeste interactie op Facebook

BuzzSumo analyseerde ook de ideale lengte van een video op Facebook voor het bewerkstelligen van interactie. Dit is tussen de 3 en 5 minuten.

De ideale lengte van een video op Facebook

2. Avonden zijn het beste moment om op Facebook te plaatsen

Het beste moment om een bericht op Facebook te plaatsen is zeer afhankelijk van de personen die je wilt bereiken. Elke doelgroep heeft een andere manier en momenten waarop zij van het online sociale netwerk gebruik maken. Voor bedrijven die graag een start -of referentiepunt nodig hebben om te bepalen wanneer ze hun berichten op Facebook kunnen plaatsen, heeft BuzzSumo in kaart gebracht op welke momenten berichten de meeste interactie verkrijgen. De data laat zien dat in de avonden de kans op interactie het grootst is. Dat is verklaarbaar omdat in de avonden mensen vrij zijn van hun werk, zoeken naar vermaak en entertainment en minder berichten van bedrijven (dus minder concurrentie).

Avonden zijn het beste moment om op Facebook te plaatsen

3. Weekenden zorgen voor de meeste interactie op Facebook

Vergelijkbaar met het beste moment om een bericht te plaatsen, is ook meer interactie te zien bij posts die geplaatst zijn in de weekenden. Het is wederom niet zo dat dit van toepassing is voor elke organisatie, maar de combinatie tussen minder concurrentie van andere bedrijven op Facebook en de vrije tijd die gebruikers in de weekenden hebben, maakt dat posts op deze dagen voor meer interactie zorgen. Voor de meeste bedrijven geldt dat experimenteren met het plaatsen van berichten op verschillende momenten de beste manier is om erachter te komen welke dagen en tijdstippen het beste zijn om jouw doelgroep te bereiken.

Weekenden zorgen voor de meeste interactie op Facebook

4. Korte berichten zorgen voor meer interactie op Facebook 

Aan de hand van de data van BuzzSumo blijkt dat kortere tekstberichten voor meer interactie zorgen op Facebook. Verschillende studies in het verleden hebben al laten zien dat het raadzaam is om tekstberichten kort te houden en een bericht voor zichzelf te laten spreken aan de hand van beeldmateriaal.

Korte berichten zorgen voor meer interactie op Facebook 

De inzichten uit de analyse van BuzzSumo zijn bruikbare handvatten voor bedrijven die hun prestaties in 2019 op Facebook willen vergroten. De manier waarop invulling gegeven wordt aan de inzichten kan echter uiteen liggen. Het is dan ook raadzaam om te experimenteren met de verschillende elementen die zijn geanalyseerd zoals de vorm van de post, de lengte van de tekst of de momenten waarop het bericht wordt geplaatst. Elk experiment vraagt om voldoende tijd om tot goede en betrouwbare resultaten te komen. Zo kan het raadzaam zijn om een aantal weken of een maand uit te trekken om te testen. Alle prestaties van een Facebook bedrijfspagina zijn te meten via de paginastatistieken.

Het volledige rapport van BuzzSumo geeft nog meer inzichten en adviezen voor bedrijven die de prestaties op Facebook in 2019 willen vergroten.

Meer leren over Facebook? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.