Groei van Facebook gebruikers langzamer dan verwacht

Het aantal Facebook gebruikers groeit langzamer dan verwacht. Het aantal maandelijkse gebruikers ging in het derde kwartaal 10 procent omhoog naar 2,27 miljard terwijl analisten hadden gerekend op 2,29 miljard. De cijfers over het gebruik van Facebook werden gedeeld tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers over 2018. In dit artikel staan de belangrijkste feiten en statistieken op een rij.

Groei van Facebook gebruikers langzamer dan verwacht

Dagelijks maken gemiddeld twee miljard mensen gebruik van de social mediaplatformen die onderdeel zijn van Facebook; namelijk Facebook.com, WhatsApp, Instagram en Messenger.

In Europa daalde het aantal Facebook gebruikers opnieuw. In het eerste kwartaal van dit jaar telde Facebook 377 miljoen Europese gebruikers. In het tweede kwartaal daalde dat aantal tot 376 miljoen. Tussen de maanden juli en september verloor Facebook opnieuw een miljoen gebruikers, waardoor het aantal tot 375 miljoen zakte.

Maandelijks actieve gebruikers Facebook Q3 2018

De oorzaak voor het dalende aantal Facebook gebruikers is te zoeken in het privacy schandaal dat eerder dit jaar voor veel ophef heeft gezorgd. Dat de groei in gebruikers nu afneemt baart beleggers wel grote zorgen. Zo moest Facebook 20 procent beurswaarde inleveren in de zomer omwille van de tegenvallende cijfers over het tweede kwartaal. Daarbij komt dat het online sociale netwerk zelf ook een vertraging in de omzet-en winstgroei verwacht. In de VS en Europa is er nauwelijks nog groei binnen deze markten mogelijk.

De cijfers voor het derde kwartaal waren op zich niet slecht en dus steeg het aandeel Facebook na publicatie van de kwartaalcijfers. De omzet van Facebook steeg in het derde kwartaal met 33 procent naar 13 miljard dollar. Facebook boekte het afgelopen kwartaal een winst van 5,1 miljard dollar. De omzet van Facebook komt voor het overgrote deel uit advertenties op mobiele apparaten. Mobiele advertenties op Facebook waren in het derde kwartaal goed voor 92 procent van de advertentie-omzet, terwijl dat vorig jaar nog 88 procent was.

Groei in privé-chats en stories

Nu de groei in gebruikers op Facebook afneemt is de vraag welke acties het online sociale netwerk neemt om groei te stimuleren. Één van de aandachtsgebieden is de verandering die Facebook doormaakt in het type activiteit dat het onder gebruikers en adverteerders wil stimuleren. Zo gaf Mark Zuckerberg tijdens de presentatie aan investeerders aan dat het delen van content zal verschuiven van posts in het nieuwsoverzicht naar privégesprekken in Messenger en WhatsApp en Stories zoals op Instagram. Volgens Facebook worden dagelijks meer dan een miljard Stories online gedeeld, waarvan het onduidelijk is of hierin ook andere platformen zoals Snapchat zijn opgeteld. Facebook wil ook aan deze platformen meer geld gaan verdienen door advertentiemogelijkheden op deze platformen te introduceren om zo adverteerders te stimuleren om op deze platformen actief te worden. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat op korte termijn advertenties binnen WhatsApp zichtbaar zullen worden.

 

Gebruik van Stories
Afkomstig van Techcrunch.com

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.