27-02-2018 / Martijn Baten

Sinds de introductie van het stories-formaat door Snapchat in oktober 2013 is het overgenomen door platformen zoals Instagram en WhatsApp en daarna omarmd door veel gebruikers. Door middel van stories kunnen gebruikers momenten delen met hun vrienden, die vervolgens 24 uur lang bekeken kunnen worden. Facebook verwacht dat dit formaat op termijn het huidige nieuwsoverzicht zal vervangen. In dit artikel worden de huidige ontwikkelingen van het stories-formaat toegelicht.

De opkomst van het stories-formaat op social media

Na de introductie van stories-formaat door Snapchat is het overgenomen door vele social media platformen, zoals Instagram (augustus 2016), WhatsApp (februari 2017) en Facebook (maart 2017). De stories functionaliteit van Instagram en WhatsApp worden inmiddels zelf door meer mensen dagelijks gebruikt, dan op Snapchat. Onder tieners in de Verenigde Staten is Snapchat echter wel het enige platform dat sterk blijft groeien in populariteit.

In toenemende mate lijken bedrijven de mogelijkheden die het stories-formaat bieden te ontdekken. De grootste mediabedrijven in de Verenigde Staten behalen goede resultaten met het plaatsen van verhalen in het zogenoemde ‘Ontdek’ gedeelte van Snapchat. Uit onderzoek blijkt dat 10 tot 17 procent, afhankelijk van de dag van de week, van de verhalen die elke dag op Snapchat worden geplaatst, afkomstig is van bedrijven. Ook op Instagram maken steeds meer bedrijven gebruik van het plaatsen van tijdelijke verhalen, in plaats van het alleen plaatsen van reguliere berichten.

Het moederbedrijf van Instagram, Facebook, ziet duidelijk een verandering in de wijze waarop gebruikers en bedrijven hun verhalen delen.  Zo verwacht het online sociale netwerk dat het zogenoemde stories-formaat bepalend gaat worden voor het delen van content, zoals dat nu al veelvuldig gebeurt op dochterkanalen Instagram en WhatsApp. Facebook liet tijdens de presentatie van de recente kwartaalcijfers weten, stories een geschikt formaat te vinden voor het delen van meerdere afbeeldingen en video’s per dag. Het online sociale netwerk verwacht dan ook dat dit het plaatsen van berichten voor verschijning in het nieuwsoverzicht op korte termijn gaat vervangen.

Onderstaande infographic afkomstig van Fastory.io maakt de ontwikkeling van het stories-formaat op een visuele manier inzichtelijk.

De groei van het stories-formaat

Meer leren over Instagram en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.