09-02-2018 / Martijn Baten

Naar aanleiding van veranderingen die in de laatste maanden van 2017 werden doorgevoerd is het dagelijks gebruik van Facebook met 50 miljoen uur teruggelopen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers is wel toegenomen met 14 procent, tot een recordaantal van 1,4 miljard. In dit artikel staan alle laatste cijfers over het gebruik van Facebook op een rij.

Alle laatste cijfers over het gebruik van Facebook in 2018

Facebook behaalde in 2017 met 12,97 miljard dollar een hogere omzet dan ooit. Vorig jaar werd 4,26 miljard dollar aan winst geboekt. Dit is iets lager dan de winst van vorig jaar, wat toegeschreven kan worden aan herzieningen in het Amerikaanse belastingstelsel.

Eind 2017 telde het totaal aantal maandelijks actieve gebruikers van Facebook maar liefst 2,129 miljard – bijna 3 miljoen meer dan een jaar geleden het geval was. Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeide ook, van 1,227 miljard tot 1,401 miljard. De groei in gebruikers is met name te vinden buiten de Verenigde Staten, Canada en Europa. Steeds meer gebieden wereldwijd krijgen toegang tot (goed) internet, waardoor het waarschijnlijk is dat Facebook ook komend jaar weer een groei in gebruikers zal laten zien.

MAU Facebook Q42017

DAU Facebook Q42017

De groei op Facebook in Europa, en met name in Noord-Amerika, zet echter minder snel door. Het aantal maandelijks actieve gebruikers in de Verenigde Staten en Canada bleef gelijk tussen het derde en vierde kwartaal van 2017. Daarnaast is zelfs te zien dat het aantal dagelijks actieve gebruikers hier met een miljoen daalde in het laatste kwartaal van vorig jaar. In Europa groeide het Facebook gebruik nog wel iets.

Dalend Facebook gebruik door jongeren 

Daarnaast wordt Facebook steeds minder gebruikt door Nederlandse tieners, blijkt uit de laatste cijfers over het gebruik van Facebook afkomstig van Newcom Research. Waar eind 2016 nog 54 procent van de jongste leeftijdsgroep (15 – 19 jaar) dagelijks Facebook gebruikte, was dit slechts 43 procent aan het einde van 2017. Het totaal aantal gebruikers daalde van 80 procent tot 72 procent. Hiermee daalt het platform tot een gedeelde vierde plek, samen met Snapchat, in de lijst met meest gebruikte social media platforms door jongeren. WhatsApp staat bovenaan (97%), gevolgd door YouTube (86%) en Instagram (73%).

Social media gebruik naar leeftijd in 2018

 

Newcom Research vroeg jongeren naar hun beweegredenen wat betreft Facebook. Deze gaven met name aan dat ze niks hebben met de (oudere) mensen die Facebook gebruiken (31%) en dat ze zich niet meer thuis voelen op het platform (30%). 13 procent van de jongeren gaven aan genoeg te hebben van de advertenties.

Veranderingen voor meer betekenis
“2017 was een sterk jaar voor Facebook, maar ook een moeilijk jaar,” zo concludeerde Mark Zuckerberg tijdens de presentatie van de jaarcijfers. “In 2018 focussen we nog meer op het zorgen dat Facebook niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook goed is voor het welzijn van de maatschappij. Dit willen we doen door betekenisvolle connecties tussen mensen voorop te stellen in plaats van de passieve consumptie van content.”

Minder tijd op Facebook, meer omzet
De veranderingen die hiervoor tot nu toe al zijn doorgevoerd hebben ertoe geleid dat er dagelijks al ongeveer 50 miljoen uur minder tijd op Facebook wordt besteed dan voorheen. Om dit in perspectief te zetten; de gemiddelde gebruiker is nu dagelijks 48 minuten aanwezig op het platform in plaats van 50 minuten. Daarnaast werd, desondanks de daling in gebruik, met een omzet van $12,779 miljard in het vierde kwartaal van 2017 bijna 2 miljard dollar meer omzet behaald dan in het kwartaal daarvoor. 89 procent van deze omzet kwam voort uit advertenties, de overige 11 procent is afkomstig uit het verzorgen van betalingsverkeer en overige bijdragen.

Omzet Facebook Q42017

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.