15-06-2018 / Martijn Baten
De aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht begin dit jaar hebben een zichtbare impact op het verkeer naar externe websites. Aan de hand van data door Parse.ly, een bedrijf dat het webverkeer meet van duizenden websites, is een verdere daling merkbaar in verkeer vanuit Facebook. In dit artikel staan de belangrijkste inzichten op een rij.

Daling verkeer vanuit Facebook zet door in eerste halfjaar 2018

Het algoritme achter het Facebook nieuwsoverzicht werd aan het begin van dit jaar aangepast waarbij berichten afkomstig van bedrijven en uitgevers minder goed vertoond worden. De veranderingen zorgen voor een grote verschuiving in hoe bedrijven op het online sociale netwerk actief zijn. De kosten voor Facebook advertenties zijn gestegen terwijl het bereik van videocontent aan de andere kant is afgenomen. In een eerdere data analyse door Shareaholic was ook al zichtbaar dat de aanpassingen hebben geleid tot een daling in het siteverkeer vanuit Facebook in de tweede helft van 2017. De data van Parse.ly laten nu zien dat deze trend ook doorzet in het eerste halfjaar van 2018.

In onderstaande grafiek is echter ook een kleine groei zichtbaar in het verkeer vanuit Facebook in de laatste maanden, wat erop kan duiden dat er aanpassingen hebben plaatsgevonden aan het algoritme. Ook is het mogelijk dat de aanleiding juist de bedrijven zelf zijn die beter in staat zijn om op basis van de wijzigingen aan het algoritme te werken.

Verkeer vanuit Facebook en Google

In de grafiek is ook terug te zien dat Google, wanneer het aankomt op siteverkeer, nog steeds met kop en schouders een sterk kanaal is om verkeer naar de website te trekken. Tijd investeren in goede en aantrekkelijke content voor Google lijkt dan ook voor veel bedrijven een duurzamere investering te zijn, in plaats van het volledig richten van de tijd en investeringen op Facebook. Daarbij is het wel goed om te realiseren dat beide kanalen een andere plek in de klantreis hebben, waarbij Google verkeer aantrekt onder personen die direct op zoek zijn naar oplossingen en antwoorden. Facebook (en andere social media kanalen) trekken hoofdzakelijk verkeer aan van personen die zich willen laten inspireren, vermaken, op de hoogte willen blijven of zich aan het oriënteren zijn.

Het rapport van Parse.ly biedt naast inzichten in het verkeer van Facebook en Google ook inzicht in het verkeer van andere social media kanalen zoals Twitter en Pinterest. De onderstaande afbeelding laat de verschillende kanalen zien waarmee het meeste verkeer gerealiseerd kan worden:

Verkeer Twitter en Pinterest 2018

Het volledige rapport van Parse.ly is gratis te downloaden na het achterlaten van enkele contactgegevens.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden.