16-02-2018 / Martijn Baten

Eerder dit jaar kondigde Facebook aan met ingrijpende veranderingen aan het eigen nieuwsoverzicht te komen. Hierdoor zal in het Facebook nieuwsoverzicht de nadruk op berichten van vrienden en familie komen te liggen, en in mindere mate op dat van bedrijven en websites. De impact van de veranderingen in het algoritme was in het laatste kwartaal van 2017 al te zien, blijkt uit prestaties van video’s en de tijd die personen op Facebook doorbrengen. In dit artikel worden 7 tips gegeven om als bedrijf met de veranderingen om te gaan en de zichtbaarheid in het Facebook nieuwsoverzicht te optimaliseren.

7 tips voor de veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

Met de aangekondigde veranderingen wil Facebook met name de creatie van relevante en betekenisvolle content stimuleren. Dit betekent dat het met name belangrijk is voor bedrijven om kwalitatieve en unieke content te plaatsen, die waarde toevoegt aan het nieuwsoverzicht van de lezer en die interactie stimuleert. Berichten met sensationele, maar weinig waarheidsgetrouwe titels, of berichten die met name reacties aantrekken door gebruikers vragen hun vrienden te taggen vallen hier dus niet onder.

De volgende 7 tips kunnen helpen met het creëren van goede content en het stimuleren van interactie:

1. Het uitzenden van Facebook live video’s
Over het algemeen trekken video’s verreweg de meeste aandacht van personen op Facebook, in vergelijking met elke andere vorm van content. Met name Facebook live video’s zijn een goede manier om direct veel reacties te krijgen, ook nadat deze zijn uitgezonden. Daarnaast kan aan de volgers worden gevraagd om open vragen te stellen, die direct in de video kunnen worden beantwoord en discussies kunnen openen.
2. Deel Facebook berichten niet alleen op Facebook

Om meer mensen naar de Facebook bedrijfspagina te trekken is het raadzaam om de pagina en geplaatste berichten niet alleen op het platform zelf te delen, maar bijvoorbeeld ook op andere social media kanalen, de eigen website en blogs, of bijvoorbeeld in een eigen digitale nieuwsbrief.

Wekelijkse nieuwsbrief van de Nederlandse Social Media Academie

3. ‘Als eerste weergeven’ optie op Facebook bedrijfspagina’s

Op Facebook is het mogelijk om als gebruiker bij je favoriete pagina’s aan te geven dat je deze berichten graag bovenaan je nieuwsoverzicht wilt zien. Dit kan door naar een pagina te gaan, op ‘Volgend’ te klikken en vervolgens niet voor ‘Standaard’ maar voor ‘Als eerste weergeven’ te kiezen. Door volgers te stimuleren voor deze optie te kiezen, zullen zij de geplaatste content minder snel missen.

Als eerste weergeven optie op Facebook bedrijfspagina

4. Probeer Facebook groepen uit

Facebook laat weten dat niet alleen berichten van vrienden en familie prioriteit zullen krijgen in het nieuwsoverzicht, maar ook berichten die worden geplaatst in gevolgde groepen. In het najaar van 2017 is er geïnvesteerd in nieuwe functies binnen groepen en kunnen bedrijven de interactie met klanten hier ook gemakkelijker mogelijk maken, bijvoorbeeld door een Facebook groep te koppelen aan een bedrijfspagina. Merken en media kunnen met Facebook groepen personen bijeenbrengen met dezelfde passie of interesse in een onderwerp en zo de interactie tussen personen faciliteren. Deze interactie zorgt dan weer voor een verhoogde zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht.

5. Ga ook eens offline

Het is raadzaam om als bedrijf niet alleen online aanwezig te zijn, maar ook een idee te krijgen van wat er in lokale gemeenschappen, of zelfs in de maatschappij speelt. Door offline betrokken te zijn bij wat er in de eigen regio gebeurt, kun je meer als autoriteit worden gezien binnen gemeenschappen. Zo kunnen mensen worden aangetrokken om je social media kanalen op te zoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.

6. Streef naar echte interactie

Om de veranderingen in het algoritme voor te zijn is het niet alleen belangrijk om interactie te genereren, maar om echte en eerlijke interactie te genereren. Vraag volgers daarom niet om hun vrienden te taggen of om berichten te delen, maar stel open vragen die lezers uitnodigen te reageren en de discussie aan te gaan. Als organisatie kun je zelf ook vervolgen deelnemen aan deze gesprekken.

7. Bevraag je Facebook fans

De ideale manier om erachter te komen wat een doelgroep nou echt interessant vind aan een Facebook bedrijfspagina is door hen hiernaar te vragen. Vraag bijvoorbeeld aan fans welke content zij het meest waarderen, of waar ze juist helemaal niet meer tegen kunnen. In de paginastatistieken kun een paginabeheerder zelf zien welke content voor klanten en fans relevant is en interactie stimuleert. Met behulp van deze inzichten kunnen berichten worden ontwikkeld die interactie stimuleren en zo waardevol mogelijk zijn.

Interactie Facebook Paginastatistieken

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.