02-03-2018 / Martijn Baten

Het verkeer vanuit Facebook naar externe websites is in de tweede helft 2017 met 12,7% afgenomen, gemiddeld is dit 8% op jaarbasis. Daarnaast sturen zoekmachines meer verkeer naar websites dan alle social media platformen bij elkaar. Zoekverkeer zorgde voor 34,8% van de website bezoeken, in vergelijking met 25,6% bezoeken vanuit uit social media. Dit artikel zet de belangrijkste inzichten over de veranderingen in verkeer vanuit social media op een rij.

Verkeer vanuit Facebook daalt in 2017 met 8 procent

Shareaholic deelt met regelmaat inzichten over trends en ontwikkelingen in verkeersbronnen voor websites. Data van meer dan 400 miljoen gebruikers en 250.000 mobiele en desktop bezoeken zijn recent geanalyseerd die gebruik maken van de eigen Shareaholic tools. De data van Shareaholic laat zien dat verkeer vanuit Facebook nog steeds significant meer is dan op andere social media platformen, hoewel dit wel sterk afneemt sinds de eerste helft van 2017. Facebook zorgde in de tweede helft van 2017 voor 18,2% van de verwijzingen, in de eerste helft van 2017 was dit nog 27,11%. Over het gehele jaar bezien is een daling waarneembaar van 8% ten opzichte van 2016. Naar verwachting zal het verkeer vanuit Facebook in 2018 verder blijven afnemen door de doorgevoerde veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht. In 2017 begon Facebook al met het minder vertonen van berichten die verkeer sturen naar websites van ‘lage kwaliteit’. Ook de manier waarop personen content op Facebook bekijken is veranderd, zo blijkt uit afname van de tijd die personen op het platform doorbrengen. Tijdens de presentatie van de recente kwartaalcijfers bleek dat het gebruik van het online sociale netwerk met 50 miljoen uur is teruggelopen. De kijktijd op Facebook Live video’s is dan wel weer verviervoudigd blijkt uit recente data, wat erop duidt dat personen andere vormen van content consumeren en minder doorklikken naar externe websites.

Naast Facebook zorgt Pinterest voor het genereren van relatief veel verkeer, volgens de Shareaholic data. Pinterest zorgde voor 7,5% van het webverkeer in de tweede helft van 2017, tegenover 6,1% in dezelfde periode een jaar eerder. Mogelijk zal een toename in verkeer op Pinterest doorzetten, omdat bedrijven en media zullen zoeken naar andere kanalen om het verkeer naar hun website op peil te houden. Hoofdzakelijk voor media en uitgevers biedt dit interessante mogelijkheden, vanwege visuele focus van het platform.

Onderstaande tabel laat de veranderingen  in het verkeer per social media platform zien vanaf begin 2016:

Verkeer vanuit social media - Shareaholic

Waar op social media een daling zichtbaar is in het aantrekken van verkeer, zorgen juist zoekmachines voor het eerst sinds 2014 weer voor meer website bezoeken dan social media kanalen. In 2017 zorgden zoekmachines voor 34,% van het verkeer, in vergelijking zorgden social media kanalen voor 25,6% van het verkeer. Onderstaande grafiek laat het verloop over tijd zien tussen het verkeer vanuit zoekmachines en vanuit social media:

Meer verkeer vanuit seach dan vanuit social

Google zorgde in de tweede helft van 2017 voor 36,8% van het inkomend verkeer, Bing en Yahoo draagden voor respectievelijk 0,8% en 0,2% bij aan het genereren van site bezoeken. De data laten zien dat het voor bedrijven en media relevant blijft om te investeren in een goede vindbaarheid binnen zoekmachines. Naar verwachting zullen dit jaar zoekmachines in toenemende mate blijven bijdragen aan het genereren van verkeer. Websites kunnen de groei van verkeer vanuit Google stimuleren door te werken aan de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van hun website en de Google AMP verspreiding te vergroten.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.