30-03-2018 / Martijn Baten

De kosten van Facebook advertenties zijn verder gestegen sinds de recente veranderingen in het Facebook nieuwsoverzicht. In de maand januari alleen al, de maand dat de veranderingen werden aangekondigd, stegen de CPMs (cost per thousand ad impressions) met 45 procent. Hiermee kost een advertentie nu 122 procent meer dan in januari 2017.

Facebook advertenties duurder na veranderingen nieuwsoverzicht

De ad tech startup AdStage, dat één van de officiële Facebook Marketing Partners is, heeft de ontwikkeling ten aanzien van de kosten van Facebook advertenties in kaart gebracht. De stijgende kosten voor advertentie impressies op Facebook zijn waarschijnlijk een gevolg van de verminderde zichtbaarheid van advertenties in het nieuwsoverzicht, en van dat gebruikers gemiddeld minder tijd doorbrengen op het platform dan voorheen. Door deze veranderingen toont het algoritme van Facebook minder advertenties bovenaan het nieuwsoverzicht, waardoor deze minder vaak worden bekeken en de kosten per impressie toenemen.

Daarnaast bereikt Facebook langzaamaan de maximale advertentiebelasting; de plekken waar nieuwe advertenties kunnen worden geplaatst raken vol. Op het moment dat deze limiet daadwerkelijk wordt bereikt zullen naar alle waarschijnlijk de CPMs verder blijven doorgroeien. Het online sociale netwerk experimenteert inmiddels wel met nieuwe plaatsen voor het vertonen van advertenties, maar deze zijn niet direct voor alle adverteerders geschikt en toegankelijk.

Onderstaande grafiek laat de veranderingen zien in de CPM ten opzichte van het aantal gegenereerde impressies van Facebook advertenties.


Dat de kosten van de advertenties toenemen, betekent echter niet dat deze het geld hierdoor niet meer waard zijn. Met een meerderheid van de gebruikers die het platform meerdere keren per dag bezoekt, is het aantal terugkerende bezoekers op Facebook hoger dan op elk ander social media platform. Facebook gebruikers zullen van bedrijven met een groot aantal loyale volgers, advertenties van dat bedrijf sneller zien langskomen en kan een hogere besteding worden verantwoord.

Al langer daling bij Facebook advertentie impressies

Het aantal impressies per advertentie is niet pas gaan dalen sinds de aanpassingen aan het nieuwsoverzicht, maar verminderde hiervoor ook al. In het laatste kwartaal van 2017 daalden deze namelijk al met 4 procent, in vergelijking met een toename van 10 procent in het derde kwartaal van dat jaar. Dit toont aan dat de veranderingen met name een bestaande trend heeft doen versnellen. Uit andere studies zoals naar de prestaties van video content op Facebook blijkt ook al een afname in video impressies na de zomer van 2017 waarneembaar.

Winst Facebook blijft stijgen

De laatste weken staat Facebook onder grote publieke druk na het bekend worden dat het bedrijf Cambridge Analytica toegang had tot de data van miljoenen gebruikers. Deze data van gebruikers zou voor onder andere politieke campagnes ingezet zijn. De gegevens van Facebook gebruikers is voor het online sociale netwerk een cruciaal onderdeel in het huidige businessmodel. De afgelopen jaren had Facebook enorm veel succes met het verkopen van gepersonaliseerde advertenties, die het gericht en relevant kan inzetten doordat het zoveel van gebruikers weet. Hoewel het aantal advertentie impressies afneemt blijft de winst die met Facebook advertenties wordt gemaakt sterk stijgen. Waar in 2016 $26.6 miljard winst werd gemaakt met Facebook advertenties, was dit maar liefst $39,9 miljard in 2017. Facebook heeft een marktaandeel van bijna 20% in de online advertentiemarkt, zoals te zien is op onderstaande grafiek van Statista.

Marktaandeel Facebook op de online advertising markt

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.