11-06-2019 / Martijn Baten

Na de aankondiging van verschillende updates aan het algoritme dat het Facebook nieuwsoverzicht samenstelt eerder deze maand, worden de aanpassingen uitgebreid. Met de twee aanpassingen wil Facebook het nieuwsoverzicht personaliseren door signalen toe te voegen die de rangorde bepalen wanneer berichten van bedrijfspagina’s en groepen zichtbaar zijn, die gebruikers vermoedelijk het meest interessant vinden.

Opnieuw updates voor een persoonlijker Facebook nieuwsoverzicht

In het eerder gepubliceerde artikel over de aanpassingen die Facebook doorvoert, wordt uitgelegd hoe het social netwerk regelmatig onderzoeken inzet om feedback van gebruikers te verzamelen. Deze onderzoeken zijn erop gericht om de effectiviteit van het algoritme van het nieuwsoverzicht te verbeteren om zo bij te dragen bij aan de verbetering van het platform.
In de nieuwe update kondigt Facebook aan dat zij hierop nog twee aanvullende onderzoeken hebben uitgevoerd. Deze aanvullende onderzoeken zijn gericht op de berichten van bedrijfspagina’s en groepen die gebruikers meer of minder willen zien.

Het online sociale netwerk stelt dat vrienden en familie niet de enige redenen zijn waarom Facebook wordt gebruikt. Veel gebruikers volgen ook het nieuws via de pagina’s die zij volgen en de groepen waar zij onderdeel van uitmaken. In de twee aanvullende onderzoeken werden aan gebruikers de volgende twee vragen gesteld:

  • Hoe geïnteresseerd zij zijn in de inhoud van de specifieke pagina die ze volgen;
  • Hoe belangrijk een specifieke groep is waar zij onderdeel van zijn.

Op basis van de reacties heeft Facebook aangegeven dat zij het nieuwsoverzicht hebben aangepast en prioriteit geven aan bedrijfspagina’s en groepen die gebruikers vermoedelijk het meest interessant vinden.

Hierbij zijn een aantal indicatoren die belangrijk zijn voor een bedrijfspagina of groep. De volgende indicatoren dragen hier aan bij:

  • Hoe lang de gebruiker de pagina volgt of deel uit maakt van een groep;
  • Hoe vaak de gebruiker zich bezighoudt met de pagina of groep;
  • Hoe vaak er berichten worden geplaatst in een pagina of groep.

In de voorgaande onderzoeken werd er gekeken naar het algoritme dat het nieuwsoverzicht samenstelt en op welke manier dat invloed heeft op indicatoren zoals hoe vaak er met een bepaalde vriend op Facebook wordt gecommuniceerd. Hieruit zijn vervolgens patronen bepaald, zoals gebruikers die gezamenlijk op de foto staan, vaak op dezelfde berichten reageren of regelmatig op de dezelfde locaties inchecken. Het eindresultaat is dat gebruikers meer berichten van hun goede vrienden zullen zien in tegenstelling tot berichten van verre kennissen.

Wat de updates precies zal betekenen voor de prestaties van Facebook bedrijfspagina’s en hoe paginabeheerders er voordeel uit kunnen halen is nog onduidelijk. Paginabeheerders kunnen op dit moment weinig doen, hoewel interactie en  betrokkenheid altijd een belangrijke rol gespeeld hebben bij het vergroten van het bereik van de pagina. Het laatste punt roept alleen de vraag op of het beter is om meer of minder te posten.

Facebook adviseert paginabeheerders om regelmatig berichten te plaatsen. Het verhogen van de frequentie zorgt ervoor dat het algoritme de keuze heeft aan inhoud om weer te geven aan gebruikers. Paginabeheerders hoeven zich hierbij geen zorgen te maken over hun berichten. Het doel van het nieuwsoverzicht is om gebruikers de meeste relevante berichten weer te geven.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.