Facebook nieuwsoverzicht wordt persoonlijker door updates

Facebook komt met nieuwe aanpassingen aan het nieuwsoverzicht. Door het algoritme dat het Facebook nieuwsoverzicht samenstelt aan te passen wil het online sociale netwerk de startpagina verder personaliseren. Zo worden door de nieuwe aanpassingen meer berichten van ‘beste vrienden’ getoond en berichten met links die gebruikers vermoedelijk interessant vinden.

Facebook nieuwsoverzicht wordt persoonlijker door updates

De eerste update die wordt doorgevoerd aan het Facebook nieuwsoverzicht is bedoeld om gebruikers meer berichten te laten zien van de personen die belangrijk zijn in hun leven. Recent is Facebook hiervoor begonnen met een onderzoek onder de eigen gebruikers. In deze studie werd er gekeken naar het algoritme dat het nieuwsoverzicht samenstelt en op welke manier dat invloed heeft op indicatoren zoals hoe vaak er met een bepaalde vriend op Facebook wordt gecommuniceerd. Daarnaast werden de indicatoren over het aantal wederzijdse vrienden dat wordt gedeeld en of die persoon in het onderzoek wordt gemarkeerd als een goede vriend onderzocht. Hieruit zijn vervolgens patronen bepaald, zoals gebruikers die gezamenlijk op de foto staan, vaak op dezelfde berichten reageren of regelmatig op de dezelfde locaties inchecken. Het eindresultaat is dat gebruikers meer berichten van hun goede vrienden zullen zien in tegenstelling tot berichten van verre kennissen.

De tweede update die Facebook doorvoert heeft betrekking op het tonen van de meest waardevolle externe links aan gebruikers. Aan de hand van de antwoorden uit het onderzoek zijn signalen bepaald die bijdragen aan het bepalen welke gedeelde link op Facebook relevant is voor de eindgebruiker. Deze signalen worden in de praktijk gecombineerd met informatie over het bericht, inclusief het type bericht, de afzender en de verkregen interactie om te voorspellen dat een bericht relevant is voor de gebruiker.

Sinds de introductie van het algoritme achter het Facebook nieuwsoverzicht wordt het online sociale netwerk met regelmaat bekritiseerd vanwege het verbergen van belangrijke updates en het niet op de hoogte brengen van gebruikers over de belangrijkste gebeurtenissen binnen hun sociale kringen. De updates die Facebook nu doorvoert zijn nadrukkelijk bedoeld om het algoritme op dit gebied te verbeteren. De wijzigingen kunnen echter leiden tot een ander probleem, dat van virale hoaxes. Een goed voorbeeld hiervan is onderstaand bericht dat werd gedeeld op Facebook en waarin wordt beweerd dat het bereik van berichten zich beperkt tot een groep van 25 vrienden en dat de enige manier om dit door te breken is om vrienden commentaar te laten geven op dit bericht.

Facebook nieuwsoverzicht wordt persoonlijker door updates

Hoewel het er soms sterk op kan lijken dat dit de manier is waarop het algoritme achter het Facebook nieuwsoverzicht werkt, is dat uiteraard niet hoe het in de werkelijkheid werkt. In februari van dit jaar heeft Facebook zelfs een officiële verklaring uitgegeven om deze mythe te ontkrachten. In deze update werd er opnieuw verwezen naar het bericht waarin staat dat de nieuwsfeeds zich niet beperken tot berichten van bepaalde mensen en het niet betekent dat er meer berichten van vrienden worden getoond. Door de meest recente updates zullen er in het Facebook nieuwsoverzicht meer berichten worden getoond van personen waar de gebruiker een nauwe relatie mee heeft.

Voor bedrijfspagina’s op Facebook is het van belang om zogenoemde clickbait op hun pagina te vermijden en ervoor te zorgen er relevante en waardevolle content wordt gedeeld. De titels van een gedeelde berichten dienen overeen te komen met wat vervolgens te zien is achter de gedeelde link. De updates zijn volgens Facebook niet bedoeld om het bereik van de bedrijfspagina’s te verkleinen, maar pagina’s die regelmatig berichten publiceren die gericht zijn op het behalen van zoveel mogelijk clicks zullen een lager bereik zien. Het is dan ook raadzaam voor bedrijven om hiermee rekening te houden bij het maken van hun berichten.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.