09-03-2018 / Martijn Baten
Het adverteren op Facebook Marketplace is vanaf nu mogelijk voor adverteerders. Na de eerdere introducties om te adverteren op Instagram en binnen Messenger, kunnen vanaf nu ook advertenties worden getoond tussen de aangeboden producten binnen Facebook Marketplace. In dit artikel wordt toegelicht hoe adverteerders gebruik kunnen maken van deze nieuwe advertentievorm op Facebook.

Adverteren op Facebook Marketplace vanaf nu mogelijk

Naast de populaire verkoopgroepen introduceerde Facebook afgelopen zomer Marketplace als een specifieke plaats voor personen om (hoofdzakelijk gebruikte) producten en diensten te verhandelen. Tot nu toe was Marketplace advertentievrij te gebruiken, maar de uitbreiding lijkt een logische stap door het online sociale netwerk. Facebook wordt in toenemende mate geconfronteerd met de grens van het aantal advertenties dat getoond kan worden in het nieuwsoverzicht, terwijl steeds meer adverteerders de weg naar Facebook weten te vinden. De stap om dus ook advertenties te vertonen in Marketplace is vanuit deze ontwikkelingen een logische gedachte.

Vergelijkbaar met het vertonen advertenties op Instagram of via Messenger, is het adverteren op Facebook in Marketplace mogelijk vanuit het Advertentiebeheer. Met één klik kan een advertentiecampagne ook worden vertoond in Marketplace, vooralsnog alleen in de mobiele versie. Marketplace is hoofdzakelijk een plek binnen het online sociale netwerk waar personen zoeken naar een bepaald product of zoeken naar koopjes. Het ligt dan ook voor de hand dat vooral aanbieders van tastbare producten een mogelijk voordeel kunnen behalen met het vertonen van advertenties in Marketplace.

Facebook Marketplace

De mogelijkheid om te kunnen adverteren in Marketplace wordt de komende tijd geleidelijk uitgerold onder alle adverteerders. Het aantal zichtbare advertenties binnen Marketplace blijkt nog redelijk laag te zijn, wat er mogelijk op duidt dat de optie nog zeer beperkt is gebruikt door adverteerders. De optie om een advertentie te laten vertonen in Marketplace is alleen mogelijk als de campagne de doelstelling ‘verkeer’, ‘conversies’ of ‘verlopen uit catalogus’ gebruikt. Daarnaast is het een vereiste dat op de Facebook bedrijfspagina de call-to-action knop ‘Winkelen’ wordt gebruikt. In dit artikel wordt uitgelegd hoe deze knop voor het ‘Winkelen’ ingesteld kan worden.

Adverteerders die toegang hebben tot het adverteren in Marketplace, kunnen bij het opzetten van een advertentieset Marketplace selecteren als optie om de advertentie te laten verschijnen. Onderstaande afbeelding laat zien hoe deze mogelijkheid eruit ziet.

Een advertentie vertonen op Facebook Marketplace

Het is op dit moment alleen mogelijk om te adverteren binnen Marketplace als de advertentie ook wordt ingezet binnen het nieuwsoverzicht. Uitsluitend adverteren binnen Marketplace is op dit moment nog niet mogelijk, zo ook het gebruik maken van video in de te vertonen advertenties. Vooralsnog is er weinig bekend over de prestaties van advertenties die worden weergeven in Marketplace. Om zelf inzicht te krijgen in de prestaties van de verschillende plaatsingen, kan gebruik worden gemaakt van de filter ‘Plaatsingen’ in het Advertentiebeheer zoals is te zien op onderstaande afbeelding.

Het filteren van resultaten in het Facebook Advertentiebeheer

Adverteerders die meer toelichting zoeken op het adverteren op Facebook binnen Marketplace kunnen hiervoor terecht in het Facebook Helpcentrum.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.